Boeken algemeen

zaterdag 14 maart 2015

De vrouw in de spiegel - Kim Moelands

Iedereen zit vol spanning te wachten tot dit boek over 10 dagen in de winkel ligt. En terecht!
Doordat ik het boek (gesigneerd en wel) via Hebban gewonnen heb, kon ik hem al eerder lezen.
Persoonlijk vond ik de cover alleen al bijna genoeg om het boek te willen lezen. De achterkant van het boek heb ik pas gelezen toen ik al halverwege was met lezen.
De vorige twee thrillers die ik van Kim Moelands gelezen heb, vond ik erg goed. Die hebben een blijvende indruk achtergelaten, dus de verwachtingen van dit boek waren hoog.


In De vrouw in de spiegel moet brigadier Tess Westerhout samen met haar collega's een lastige afpersingszaak zien op te lossen. 
Zuivelfabrikant Latté krijgt dreigbrieven, maar doet daar in de eerst instantie niks mee. Maar als er iemand gewond raakt door spijkers in een toetje, moet Latté wel stappen ondernemen en wordt de politie ingeschakeld.
Tijdens het onderzoek komen ze uit bij Charlie Zwols, hij zit al vast, maar Tess en collega Vincent zouden er niet raar van opkijken als hij meer van deze zaak af weet. Charlie is echter niet van plan om zijn kennis zomaar prijs te geven. Quid pro quo; Voor wat, hoort wat. En wat hij wil, wil hij van Tess. 

Tess is een stoere vrouw, na 17 jaar nog steeds smoorverliefd op haar Marc, die volgens de omschrijving in het boek ook wel erg leuk moet zijn ;-). Samen hebben ze een puberende zoon, Kevin, die het ze niet altijd gemakkelijk maakt. Tess heeft een goede relatie met haar moeder, maar moet regelmatig afspraken met haar afzeggen. Dat hoort erbij als je bij de politie werkt.

"'Hai mam, met mij. Die koffie hou ik van je tegoed. Ik ga het toch niet redden vandaag, er is onverwachts iets tussen gekomen.' (...) 'Jij hebt toch niks te maken met al die sirenes die net met donderend geweld door de straat kwamen?' 'Mam, je kent me toch.' 'Ja, daarom juist.'"

In de eerste paar hoofdstukken van het boek leer je verschillende personages kennen. Tess en haar gezin, Elisabeth, haar man Jaap en zoon Matthijs. Elisabeth heeft schijnbaar nogal wat last van een dwangneurose. Ze moet zo ongeveer iedere stap die er gezet wordt tellen. En hoe liefdevol de relatie tussen Tess en Marc is, zo liefdeloos is die tussen Elisabeth en Jaap. En toch wil ze niet zonder hem.

"Gewoontes, hoe leeg en nietszeggend ook, bieden weerstand aan het machteloze gevoel dat continu bezit van haar neemt. Met stukjes routine puzzelt ze de dagen aan elkaar. Als die wegvallen, valt alles in gruzelementen. Zijzelf niet in de laatste plaats."

Dan is er nog de gepensioneerde priester Antoine, een goede vriend van de familie van Tess. Hij heeft zijn leven volledig aan het dienen van andere mensen gewijd. Zo brengt hij regelmatig een bezoekje aan de gevangenis. Op bezoek bij criminelen die hun verhaal kwijt willen. 
Zo ook bij de pedofiele Bert die geenszins van plan is zijn leven te beteren als hij weer vrij komt.

Ik dacht vrij vroeg in het boek al te weten wat de relatie tussen de verschillende personages was, dat klopte grotendeels. Het plot van het boek heb ik niet voortijdig geraden. Er zaten wel wat aanwijzingen in die er achteraf wel op gewezen hebben, dus het is niet onmogelijk om al voor het eind van het boek een en ander te vermoeden.

Helemaal in het begin van het boek is Tess, die ook regelmatig meedraait met ME-acties, betrokken bij een inval in een woning. Bij die woning komt er iemand om het leven. Door die gebeurtenis aan het begin van het boek werd ik een beetje op het verkeerde been gezet. Ik verwachtte dat het verhaal verder zou gaan over die gebeurtenis. Dat was helemaal niet het geval. Dat ging juist om een zaak die net werd afgerond, waarna Tess de afpersingszaak kreeg toebedeeld. De zaak waar het boek mee begon komt verder ook niet terug in de rest van het boek. 

Er lopen verschillende verhaallijnen door het boek, waarbij de afpersingszaak de hoofdlijn is. Het is tijdens het lezen niet duidelijk of die lijnen zich op hetzelfde moment afspelen. Dat wordt pas later duidelijk. 
Niet alle lijnen lopen af in dit boek. Er komt dus nog meer Tess. En daar ben ik blij mee, want ik vind Tess echt een superleuk personage. (En ik wil natuurlijk de losse eindjes aan elkaar kunnen knopen..) Ik hou wel van stoere vrouwen in boeken. Regelmatig moest ik lachen om de, af en toe impulsieve, acties van Tess.

De vrouw in de spiegel ligt nu nog niet eens in de winkel, maar ik vraag me al af: Wanneer komt het vervolg uit???

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

24279863Titel: De vrouw in de spiegel
auteur: Kim Moelands
uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 978 94 0005 0576 6
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: 24 maart 2015







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten