Boeken algemeen

zaterdag 21 maart 2015

Meester Kikker - Paul van Loon

Een tijdje geleden las ik op de Facebookpagina van Paul van Loon dat het boek Meester Kikker verfilmd wordt. Het boek had ik nog nooit gelezen en het leek me wel een goed idee om dat te doen voordat de film er is. Ik kan me tenminste voorstellen dat mijn kinderen die film wel graag willen zien. Eerst moest het boek dus voorgelezen worden. Dat ik het boek tegenkwam in de bibliotheek kwam dus mooi uit.
Met dit boek was voorlezen zeker geen straf. Lees ik normaal gesproken een hoofdstuk per avond voor, Meester Kikker was in een week uit. En dat terwijl het boek toch 28 hoofdstukken telt.

Meester Frans is geen gewone meester. Hij heeft een geheim. Dat geheim vertelt hij aan zijn klas. Groep 3-4. Meester Frans ziet er niet altijd uit als een mens. Soms is hij iets anders.

"Toch geen Weerwolf, hoop ik,' zei Wouter. 'Doe niet zo mal,' zei meester Frans. 'Weerwolven bestaan alleen in enge films en in boeken van Paul van Loon, waar jij nog veel te jong voor bent."

Nee, meester Frans verandert soms in een kikker! Dat gebeurt als hij veel aan kikkers denkt. Dan groeit er een kikker in zijn hoofd en verandert hij er zelf in een. Zijn voorouders konden dit ook, alleen zijn die er niet altijd goed vanaf gekomen. Kikkers hebben namelijk een grote, gevaarlijke vijand: De ooievaar. 
Ook de meester is niet veilig. Want waar ooievaars eerst zo zeldzaam waren, duikt er nu ineens steeds een op en hij neemt de meester lelijk te pakken. 
Maar de meester heeft niet alleen een vijand als hij een kikker is.

Een leuk en spannend voorleesboek voor kinderen van groep 3 - 4, kinderen in de leeftijd waar dit boek ook over gaat. Zoals ik al zei, waren we er vlot doorheen. De dingen die in het boek gebeuren kunnen niet echt (Voor zover ik weet tenminste...). Een echt fantasieverhaal dus.

16053534Titel: Meester Kikker
auteur: Paul van Loon
illustraties: Hugo van Look
uitgeverij: Leopold
ISBN: 978 90 258 5327 3
aantal pagina's: 120
verschijningsjaar: 1995





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten