Boeken algemeen

maandag 23 maart 2015

Ik test Bliyoo: update

Update 27 mei: De testperiode van Bliyoo is afgelopen. Bliyoo is nu beschikbaar voor iedereen. Vanaf €9.95 p.m. met een gratis proefmaand. Zelf heb ik voorlopig nog genoeg te lezen, dus ik denk niet dat ik er gelijk aan begin.
Op de website van Bliyoo kun je meer informatie vinden.



En zo werd mijn Bruna-Tablisto app omgebouwd naar Bliyoo-app en kan ik er ineens gratis heel veel boeken in lezen.
Vrijdag kreeg ik de inlogcode en ben ik gelijk gaan rondneuzen naar wat voor boeken er te lezen waren. Er staan minstens 3 boeken in die op mijn wenslijstje stonden. (Yes!) Te Koop van Eva Monte, Wacht op mij van J.Lynn en Het meisje met alle gaven van M.R. Carey.
Tijdens de testfase kunnen er 3 boeken tegelijk 'geleend' worden. Op dit moment zijn het ook deze drie die op mijn leesplankje staan. Ik lees ze niet alledrie tegelijk. Ik ben in Wacht op mij begonnen. Ik heb hem niet gelijk gedownload, dat hoeft niet perse. Je kunt hem ook eerst inzien. Als je dat doet krijg je het eerste hoofdstuk. Vervolgens kun je aan het eind daarvan aanklikken of je gelijk verder wilt lezen. Ja dus.

Bliyoo biedt vooralsnog niet de mogelijkheid om op de e-reader te lezen, dus ben ik genoodzaakt om op mijn telefoon of iPad te lezen. Omdat ik zomaar even wat op mijn telefoon aan het rondneuzen was in de Bliyoo-bieb heb ik daar ook als eerste het boek op geopend. Aangezien ik een vrij groot toestel heb (Samsung Note 4), werkte dat prima.
Normaal gesproken val ik 's avonds tijdens het lezen gemakkelijk bijna in slaap en leg vervolgens mijn boek weg. Met de telefoon had ik niet. Volgende keer het licht maar wat dempen.
Ik heb net mijn iPad even gecontroleerd om te kijken of de voortgang in het boek netjes gesynchroniseerd werd. Dat was allemaal netjes in orde, maar daar had ik ook geen problemen mee verwacht hoor.



Ik lees eigenlijk nooit tijdschriften. Ik wil ze niet kopen. Dat geld bewaar ik liever voor boeken. Ook omdat ik in een tijdschrift vaak ook veel artikelen niet interessant vind.
In de Bliyoo-app zijn ook een aantal tijdschriften beschikbaar. Daar waren er een paar bij die ik voor mijn werk wel kon gebruiken. Computertijdschriften. Daar heb ik er al twee van gelezen dit weekend. Op de iPad werkt dat prima. Voor op de telefoon moet er denk ik een stuk meer ingezoomd worden, wil het goed leesbaar zijn.
Sommige titels van artikelen werden over 2 pagina's verspreid. Deze waren was lastiger te zien. Ik moest om de hele titel te lezen door swipen naar de volgende pagina. Als je je tablet horizontaal vasthoudt is dit probleem er niet. Maar ik lees zelf liever verticaal. (Hoe lees je het liefst? Verticaal...)
Het downloaden van een tijdschrift kost wel even tijd. Met een wifi-verbinding duurt het toch zo een minuut. Maarja, heen en weer lopen naar de winkel duurt langer. In mijn geval zo'n 5 minuten, als er een rij in de winkel staat duurt het uiteraard langer.
Tijdens het lezen moeten de pagina's iedere keer even laden.

Weet je wat, ik maak gewoon even een filmpje, dan kan je het zelf zien. (Ik houd er nooit zo van om mijn stem terug te horen op filmpjes o.i.d., maar speciaal voor jullie...)


Ik ben iemand die als het even kan lekker buiten leest. Ik vraag mij trouwens af hoe mensen die op een tablet lezen dat doen. Op een iPad is buiten toch haast niks te zien als de zon schijnt? (Op mijn telefoon ook niet trouwens.)
Stel dat ik, afhankelijk van de kosten, na de testperiode zou beslissen dat ik een abonnement op Bliyoo neem, dan moet ik daar wel een goede oplossing voor hebben.
Moet ik er gelijk bij zeggen dat ik een hekel heb aan beschermfolie op mijn beeldscherm.
In de praktijk zal het er komende weken waarschijnlijk op neer komen dat ik 's avonds binnen in de Bliyoo-app lees en overdag in de zon op mijn e-reader.
Nu ben ik er wel aan gewend om in meerdere boeken tegelijk bezig te zijn, maar ik zou toch het liefst zien dat Bliyoo ook geschikt is voor e-readers.

Ik lees nog even door! Binnenkort meer over Bliyoo.

Boeken die ik via Bliyoo gelezen heb:



Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Leuk dat filmpje! Leuk om te zien wat de app nou precies inhoudt. Ik test m zelf niet, vooral om dat wat je onderaan je bericht al aangeeft. Ik zou het liever voor de e-reader zien. Ik heb zelf geen tablet en mijn telefoon is te klein en te traag om te lezen (vind ik zelf dan), dus ik wacht m nog even af voor de e-reader (hopelijk komt daar dan ook een testfase van :P). Maar ik vind het wel heel leuk om te zien wat het nou precies is! Ik denk dat het wel een goeie ontwikkeling is en ben wel benieuwd naar hoe dit gaat lopen de komende tijd!

    BeantwoordenVerwijderen