Boeken algemeen

dinsdag 6 september 2016

Superjuffie op kamp (Superjuffie #6) - Janneke Schotveld

Sinds in 2011 het eerste boek van Superjuffie verscheen, is juf Josje niet meer weg te denken uit kinderboekenland.
In mei van dit jaar verscheen alweer het zesde deel van deze leuke serie.

De delen die tot nu toe verschenen zijn:
  1. Superjuffie! (2011)
  2. Superjuffie komt in actie (2012)
  3. Superjuffie op safari (2013)
  4. Superjuffie in de soep (2014)
  5. Superjuffie in de jungle (2015)
  6. Superjuffie op kamp (2016)

Deel 2, 4 en 5 besprak ik eerder op mijn blog, die titels zijn hierboven aan te klikken om naar de bijbehorende recensies te gaan.

Waar gaat Superjuffie op kamp over:

De titel zegt het al: juf Josje van basisschool De Inktvis gaat met haar groep zes op kamp. De directeur, meester Snor, heeft bedacht waar de reis naartoe gaat én gaat zelf mee. 
Dat wordt lastig voor juf Josje. Straks wordt ze nog geroepen door een dier. En meester Snor houdt haar altijd al zo goed in de gaten...

En ja, al snel gaat het mis en heeft ze de hulp van groep zes nodig voor goede smoesjes om er tussenuit te knijpen.
Er blijken rond de kampplek nogal wat dieren in nood te zijn, zodat Superjuffie haar handen vol heeft.

Helaas blijkt dat er nog veel meer dan alleen dat fout kan gaan. Het hele kamp zou nog wel eens in de soep kunnen lopen.

Mijn mening:

Anders dan bij de vorige boeken kaart Janneke Schotveld in dit boek geen wereldprobleem aan. De problemen in Superjuffie op kamp zijn kleinschaliger. 
Dat wil niet zeggen dat het minder spannend is. Zeker niet! Het was juist erg spannend en haast niet weg te leggen. 
Het is dat mijn zoontje, aan wie ik het boek voorlas, na een hoofdstuk of twee meestal wel in slaap viel en ik daarom stopte met lezen, al probeerde híj zijn ogen zo lang mogelijk open te houden.

De boeken van Superjuffie zijn fijn voorleesmateriaal: Geen al te lange hoofdstukken, meestal een stuk of 6 à 7 pagina's, inclusief illustraties.

Die illustraties, die net als in de andere boeken van Janneke Schotveld door Annet Schaap zijn gemaakt, zijn erg beeldend en leuken de boel goed op. Ook geven ze een duidelijker beeld van de personages. Met name meester Snor is goed neergezet.

Als je ervan houdt om personages in boeken tijdens het voorlezen stemmetjes te geven, kun je in dit boek helemaal los gaan met alle dieren en mensen.

Ik denk dat er aan het eind van dit boek al een beetje een voorzetje is gegeven voor een volgend deel. Ik zal niet zeggen wat ik denk, want ik wil niks verklappen. 
Maar ik ben wel nieuwsgierig. Heb ik gelijk Janneke?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Superjuffie - Superjuffie op kamp
Titel: Superjuffie op kamp
auteur: Janneke Schotveld
illustraties: Annet Schaap
uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 
9789000348473
aantal pagina's: 159
verschijningsdatum: mei 2016


Koop bij bol.com



InstagramFollow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten