Boeken algemeen

zaterdag 25 oktober 2014

Verslingerd - Lisette Jonkman

Eerder deze maand las ik Verkikkerd van Lisette Jonkman. Een erg leuk boek, waar gelukkig ook nog een vervolg op was. Zo hoefde ik nog geen afscheid te nemen van de personages.
Verkikkerd heb ik als papieren boek gelezen, Verslingerd als e-book.

In Verslingerd gaat Kikker op muzikaal gebied aan de slag met de knappe, roodharige zangeres Laura. Doordat ze nogal wat tijd steken in het schrijven van nieuwe nummers heeft hij een stuk minder tijd voor Lucy, die het ook enorm druk heeft met haar studies en haar blog.
Lucy probeert haar tijd zo goed mogelijk te verdelen over haar vrienden en familie. Maar er zijn zoveel dingen die tegelijk haar aandacht vragen, dat dat nog wel eens lastig is.
Lucy en Kikker zijn nog maar een paar maanden samen en zouden eigenlijk nog in hun verliefde bubbel moeten vertoeven. In plaats daarvan beginnen ze al een beetje langs elkaar heen te leven.
En zij zijn niet de enige huisgenoten die een beetje in een dip zitten. Ook tussen Hermelien en Paladin loopt het niet erg soepel. Chris zit niet lekker in zijn vel, omdat zijn familie hem niet accepteert zoals hij is. Chewy lijkt weer wat te kwakkelen met zijn gezondheid. Ook de vriendinnen van Lucy die niet in het huis wonen, Abby en Merel, hebben een en ander aan hun hoofd. Alsof dat nog niet genoeg is, gaat het bij haar ouders thuis in Groningen ook niet van een leien dakje. Lucy probeert alle ballen hoog te houden. Maar hoe moet ze dat in vredesnaam doen als ze niet eens weet hoe ze zélf rechtop moet blijven staan?

Als ik dit zo typ komt het misschien over of dit boek bestaat uit op elkaar gestapelde problemen. Dat is ook wel een beetje zo, maar gelukkig komt de humor die in Verkikkerd zo duidelijk aanwezig was ook weer goed naar voren en viel er regelmatig wat te lachen.
Vooral om de 'gesprekken' tussen Lucy en Paladin moest ik erg lachen. En aangezien ik dit keer op mijn e-reader las en ik me had voorgenomen om wat stukjes te markeren, wat makkelijk gaat op een e-reader, heb ik een paar quotes.

"Ik vraag me stiekem af of Paladin wel ouders heeft, of dat hij gewoon een keer simpelweg is ontstaan uit een uitzonderlijk grote stofophoping ergens in het hoekje van het Fort. Of wie weet was hij vroeger wel een haarbal in het doucheputje." (Lucy)

"'God, ik zou een moord doen voor een sigaret.' 'Volgens mij zou je nu sowieso wel een moord willen doen. En als je daar een sigaret bij krijgt is dat mooi meegenomen'" (Paladin & Lucy)

Ook nog eentje die niet grappig is, maar die in het kader van 'het glas is half leeg' wel treffend is.

"... We zijn allemaal bezig met doodgaan. Iedere dag, iedere minuut.' (...) 'Je kunt wel doen alsof het niet zo is, maar we zijn allemaal tijdbommen. (...) 'Iedere seconde die je nu leeft, kun je nooit meer overdoen. Je kunt niets inhalen. Het leven is geen studie. Je krijgt geen herkansingen.'" (Chewy)

Door de vele gebeurtenissen vond ik dit boek qua sfeer heel anders dan Verkikkerd. Wat minder te lachen, een stuk emotioneler, zeker niet minder goed overigens!
Net als aan Verkikkerd geef ik Verslingerd ook 4 sterren.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Verslingerd
auteur: Lisette Jonkman
uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021809809
 / 9789021809816 (e-book)
aantal pagina's: 352 / 288 (e-book)
verschijningsdatum: mei 2014

Bestel dit boek bij Bol.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten