Boeken algemeen

zondag 19 oktober 2014

Onsterfelijk (Blood of Eden #1) - Julie Kagawa

Dat dit het zevende boek van Julie Kagawa is dat ik in 3 maanden tijd gelezen heb wil wel wat zeggen!

Onsterfelijk is het boek dat ik lang geleden bij de supermarkt zag liggen en daar gescand heb met mijn Goodreads app. Die Goodreads app gebruik ik erg vaak. Als ik bij de boekwinkel of de bieb ben scan ik in wat ik graag wil gaan lezen. Niet alleen daar trouwens. Ook als ik in het buitenland op vakantie ben en daar in een boekwinkel kom scan ik boeken en zoek ik terug thuis op welke boeken ook in het Nederlands beschikbaar zijn.

Onsterfelijk heeft lang op mijn leeslijstje gestaan. Dat komt doordat ik eerst de Iron Fey serie wilde lezen.
Ik had het geluk dat ik dit boek als recensie-exemplaar kreeg.

Het verhaal gaat over de 17-jarige Allison Sekemoto. Allison leeft in een wereld die in handen is van vampiers. De vampiers houden mensen als vee. De mensen mogen zich niet ontwikkelen uit angst voor een revolutie. 
Bijna alle mensen zijn geregistreerd bij de vampierprins en moeten tweemaal per maand bloed doneren. 
Dat de mensen bloed doneren wil overigens niet zeggen dat de vampiers nooit meer op mensen jagen. Dat doen ze zeker wel.
Allison zag het niet zitten om als een beest behandeld te worden en heeft gekozen voor een armoedig leven als ongeregistreerde. Altijd op zoek naar eten. Altijd op de vlucht. 
In de stad is niet veel eten te vinden. Daarom moet Allison het soms buiten de stad zoeken. Daar ligt weer een ander gevaar op de loer. Rabdo's; Een vampiersoort besmet met het roodlongvirus. Het roodlongvirus heeft er decennia geleden voor gezorgd dat hele steden zijn uitgestorven en inmiddels half vergaan. 
Als Allison op dag op zoek is naar voedsel wordt ze aangevallen. Terwijl ze stervende is krijgt ze van de meestervampier Kanin een keuze: sterven of een vampier worden.
Hoe groot haar haat voor de vampiers ook is, dood wil ze niet, dus kiest ze voor het laatste.
Het is nu zaak om te leren leven als een vampier. Toch doet ze haar uiterste best om haar menselijkheid te bewaren en niet in een moordzuchtige demon te veranderen. 
Zolang ze zich niet onder de mensen begeeft redt ze zich prima, maar dan komt ze Zeke en zijn groep tegen en voelt ze in haar buik meer dan alleen de Honger. 

Het boek bestaat uit vier delen die weer zijn opgedeeld in hoofdstukken. Wanneer er een belangrijke wending is in het leven van Allison begint er een nieuw deel.
Zelf vond ik deel 1 nog niet heel spannend, maar vanaf dat Allie een vampier is, vind ik het verhaal erg boeiend. Als ik eerlijk ben spreekt dit verhaal me meer aan dan de Iron Fey serie. Ik ben dan ook wel fan van vampierverhalen. Dit verhaal is niet de zoveelste in de rij van vampierverhalen. Het is best wel vernieuwend. Ik heb natuurlijk niet álle vampierverhalen die er zijn gelezen. Het kan best zijn dat iemand anders er wel een ander verhaal in herkent.
Hoe dan ook is het een echte aanrader voor de young-adult/ fantasy liefhebbers.

Op 28 oktober komt Offergave, het derde boek in deze serie uit. Ik ben van plan om voor die tijd het tweede deel, Bloedband, nog uit te lezen.

Update: Inmiddels heb ik ook Bloedband gelezen. Daarvan kun je hier mijn recensie lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

18802834Titel: Onsterfelijk
auteur: Julie Kagawa
Originele titel: The Immortal Rules
vertaling: Karin Jonkers
uitgeverij: Harlequin
ISBN: 9789034755896
aantal pagina's: 448
verschijningsdatum: november 2013


Geen opmerkingen:

Een reactie posten