Boeken algemeen

donderdag 16 oktober 2014

Verkikkerd - Lisette Jonkman

Eind augustus las ik Glazuur. Dat vond ik zo'n leuk boek dat ik op Manuscripta Verkikkerd gekocht heb.
Aangezien ik deze week herfstvakantie heb dacht ik dat ik wel tijd zou hebben voor zo'n dik boek. (460 bladzijden). Nou, ik ben er gisterochtend in begonnen, en nu is hij alweer uit! Ik moet daar wel eerlijk bij zeggen dat ik zelfs voor mijn doen veel gelezen heb afgelopen twee dagen.
Ik heb me voor ik begon met lezen wel even laten afleiden door de cover. Die vond ik wel een poging tot bookfacen (Is dat een werkwoord? Vast niet.) waard. Zie hier het resultaat:


Verkikkerd gaat over de 18-jarige, nogal op zichzelf gerichte Lucy. Ze is vooral met haar uiterlijk bezig en met het afkraken van haar medemensen. In Groningen, waar ze is opgegroeid, heeft ze daarmee een vrij hoge status behaald. 
Het is de bedoeling dat ze in Enschede gaat studeren, maar ze heeft er in de zomer niet zo veel tijd aan besteed om daar woonruimte te zoeken. Daarom neemt haar moeder het heft in handen en vindt een kamer voor haar op de campus. Tussen de nerds. Daar moet ze het dan maar mee doen. 
Lucy voelt zich nogal verheven boven al die nerds met vreemde bijnamen in het smerige gebouw waar de wc eigenlijk verboden terrein zou moeten zijn. Ze laten haar echter al gauw merken dat ze met haar mooie koppie met veel make-up en mooie kleertjes geen hogere positie heeft in het huis dan de anderen. 
Tussen de nerds bevindt zich ook een lange slungel die haar bekend voorkomt, maar waarvan? Dat weet ze niet. Vanaf haar eerste dag in het huis voelt ze zich in ieder geval ongewild tot hem aangetrokken. Toch blijft ze haar uiterste best doen om niet bij de nerds te horen.

Een erg leuk, vaak grappig boek met af en toe ook heel serieuze onderwerpen. 
Het hoogbegaafde zusje van Lucy, Marloes, blijkt namelijk gepest te worden. En dat zou te maken hebben met iets wat Lucy in het verleden gedaan heeft. In het boek komt naar voren dat pesten een heel diepe impact kan hebben op iemands leven. 
Lucy moet zich aan alle kanten bewijzen. Voor haar ouders, haar vrienden in Groningen en nu ook nog voor haar huisgenoten en medestudenten. Ze heeft zelf niet het idee dat ze zich anders voordoet dan ze is. Ze ziet zichzelf liever als een kameleon die zich gemakkelijk aanpast. Toch is het goed dat haar een keer een spiegel wordt voorgehouden. Nou, die spiegel houden haar huisgenoten maar wat graag voor haar op. 
Voordat ik het boek gelezen had, had ik nog geen idee waarom het Verkikkerd heet. De reden is erg grappig. De titel is ook dubbel passend. Leuk bedacht!

Normaal gesproken lees ik vaak digitaal. In een digitaal boek is het erg gemakkelijk om bijzondere passages in een boek te markeren. In een papieren boek doe ik dat niet. Dat vind ik zonde van het boek. Ik had er natuurlijk wat geeltjes tussen kunnen plakken. Dat idee bewaar ik dan maar voor het volgende papieren boek wat ik ga lezen. Want natuurlijk zit ik nu het hele boek weer te scannen en kom ik niet tegen wat ik zoek... en dat terwijl Lucy heel vaak bijdehante opmerkingen heeft en er bovendien goed in is om zichzelf voor gek te zetten. (Val maar eens dronken in slaap op het toilet zonder de deur op slot te doen...)
Binnenkort ga ik het vervolg van Verkikkerd lezen: Verslingerd. Die heb ik al digitaal, dus dat wordt markeren. Ik hoop daar alle personages van dit boek weer tegen te komen. Ze waren allemaal erg leuk neergezet en ook goed omschreven qua uiterlijk. Neem bijvoorbeeld Paladin, een huisgenoot met overmatige gezichtsbeharing. Ik zie daarbij echt een holbewoner met een sigaret in de mond voor me. Geweldig!

Ik had trouwens ook nog even een foto gemaakt van mezelf zonder het boek voor mijn hoofd. Dat moest even, anders wist ik niet meer hoe ik er normaal gesproken ook alweer uitzag.
 Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: Verkikkerd
auteur: Lisette Jonkman
uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
ISBN: 9789021808499
aantal pagina's: 460
verschijningsdatum: juni 2013








Follow on Bloglovin

1 opmerking: