Boeken algemeen

zaterdag 13 juni 2015

Je bent geweldig - Jill Mansell

Ik wachtte er al een tijdje op: Het nieuwe boek van Jill Mansell. Ik was dan ook erg blij toen ik hem eindelijk had. Mijn hele tl-stapel moest ervoor wijken :-).
Was hij het waard?



Je bent geweldig gaat over drie vrouwen: Hallie, Tasha en Flo. De drie vrouwen kennen elkaar niet en hebben op het eerste gezicht ook niets met elkaar te maken.

Hallie heeft taaislijmziekte. Haar levensverwachting is niet erg hoog. Ze is in afwachting van donorlongen. Ondanks dat Hallie door haar ziekte weinig kan, is ze een vrolijke en positieve meid. Omdat ze buiten haar bed om weinig kan is ze een website begonnen waarop mensen wat over zichzelf kunnen vertellen en Hallie, die op de website Rose heet, een vraag kunnen stellen. Een leuk en goedlopend concept.
Hallie heeft stiekem een oogje op haar huisarts Luke. Niemand weet daarvan, zelfs haar beste vriendin Bea niet. Maar, fantaseren kan geen kwaad.

Tasha is single en leert terwijl ze haar creditcard kwijt is een leuke man kennen die ze maar niet uit haar hoofd kan zetten. De kans is klein dat ze hem ooit weer zal zien.

Flo heeft van een oude dame die ze verzorgde een kat geërfd en daarbij een woning waar ze in mag wonen zolang de kat leeft. De kleindochter van de dame vindt het maar een belachelijke bedoening. Zij dacht dat ze zelf het appartement zou erven.
Flo laat zich niet uit het veld slaan en neemt de verzorging van de kat erg serieus.
Ook Flo leert een man kennen.

Vanaf het begin van het boek begrijp je als lezer al dat het de bedoeling is dat deze vrouwen op één of andere manier met elkaar te maken zullen krijgen. De manier waarop dat uiteindelijk gebeurt is erg bijzonder.
Het idee van het verhaal vind ik erg mooi. De uiteindelijke vorm ervan viel me wel wat tegen. Het ging een beetje te 'makkelijk' allemaal, als je daar wat dit onderwerp betreft van kan spreken tenminste. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon te hoog.
In ieder geval wisten de personages niet echt tot me door te dringen. Ik vond eigenlijk alleen Hallie erg leuk.

Ik zie een aantal redenen waardoor het verhaal mij misschien niet goed pakte.
De eerste is dat er geen ik-figuur in het boek zit en de personages elkaar vrij vaak en snel afwisselen. Verder zijn er veel vriendschappen en vond ik het soms lastig om de juiste vrienden bij de juiste vrouw te plaatsten.
De derde reden heeft te maken met de tweede reden: Ik vond dat er vrij veel belangrijke personages in het boek zaten en teveel levensverhalen.
De verhalen van de verschillende personages waren duidelijk, maar doordat er zoveel waren om te leren kennen was er niet echt ruimte voor diepgang.
Een laatste punt zijn de sprongen in de tijd. Na belangrijke gebeurtenissen kunnen er ineens zomaar een paar maanden voorbij zijn waarin er heel veel gebeurd was, maar waar je als lezer alleen maar een beknopte samenvatting van kreeg.

Verder is het wel een echte feel-goodroman die regelmatig zorgde voor een glimlach en af en toe even eentje hardop :D.

De originele titel Three amazing things about you past goed bij het boek, omdat de website van Hallie zo heet en haar website als een rode draad door het boek loopt.

Welk boek kreeg bij jou voorrang op alle andere die je nog had liggen?

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25347368Titel: Je bent geweldig
Auteur: Jill Mansell
Originele titel: Three amazing things about you
vertaling: Marja Borg
uitgeverij: Luitingh-Sijthoff
verschijningsdatum: juni 2015
ISBN: 978 90 245 6607 5 (e-book)
aantal pagina's: 325





Lees hier mijn recensie van Rozengeur en zonneschijn, het vorige boek van Jill Mansell.

Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Wat was de reden dat je hier juist zo veel naar uitkeek? Het onderwerp van dit boek of omdat het de nieuwste van Jill Mansell was?
    Ik hou altijd wel van de boeken van Jill Mansell, maar vind inderdaad wel dat de dingen soms even wat te makkelijk gaan. Maar juist daarom vind ik het zelf wel lekker weglezen :)!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik keek er zo naar uit omdat Rozengeur en Zonneschijn één van mijn favoriete boeken van afgelopen jaar was en ik hoopte dat dat met deze ook weer het geval zou zijn.

      Verwijderen