Boeken algemeen

woensdag 24 juni 2015

Nevel - Olga Hoekstra

"Ze werd geacht klaar te staan, iedere minuut van iedere dag. Altijd. Voor de rest van haar leven. Tot ze te oud of te lelijk was geworden. Te gebruikt. Het moment waarop ze op een nieuwe plek, een andere locatie, haar geld niet meer opbracht. Dan was er nog een laatste plaats voor haar. Een laatste besloten feest, met bezoekers die doorgingen tot het einde."




Achter elkaar heb ik twee boeken van Olga Hoekstra uitgelezen. Afgelopen weekend Dodenweg en nu Nevel.
Ik vond het alletwee erg goede thrillers.

En wat nou zo leuk is: Ik mag 3 exemplaren van Nevel weggeven. De winactie loopt nog tot en met zaterdag 27 juni.
Hoe je kans maakt lees je hier.

Als je Dodenweg niet gelezen hebt en wel wil gaan lezen, raad ik je aan om mijn review van het boek niet te lezen. Mijn recensie van Dodenweg vind je hier.
Ik kreeg van Nevel te horen dat hij goed los van Dodenweg te lezen zou zijn, maar ik denk dat je jezelf daar tekort mee doet. Beide boeken zijn erg goed en Nevel wordt er alleen maar beter op doordat de personages en een deel van hun voorgeschiedenis al bekend is.
Mijn advies is dus: Eerst Dodenweg lezen, dan pas Nevel.
Alhoewel Dodenweg en Nevel goed op elkaar aansluiten zijn ze wel heel verschillend. Anders dan Dodenweg heeft Nevel bijvoorbeeld veel flash-backs.

De flash-backs zijn van een meisje. Een prostituee die flink onder de duim wordt gehouden door haar pooier. Ze wordt gedwongen tot vreselijke dingen. Die dingen worden niet tot in details besproken, dat was ook niet nodig, mijn verbeelding deed de rest. 
Hartverscheurend en misselijkmakend. Ik heb mijn verbeelding af en toe even stopgezet, voor het met me op de loop ging. 

Review
Thomas woont inmiddels samen met Sam, die zwanger van hem is. Hij voelt weinig tot niks voor haar, terwijl hij Fleur niet uit zijn hoofd kan zetten. Hij probeert haar te vermijden, maar wederom komen ze elkaar door hun werk tegen.
Doordat de vorige zaak niet helemaal goed is verlopen staat het politiebureau van Saksenburcht onder controle van het OM, waar Fleur nu werkzaam is.

"Misschien was het een goede manier haar angsten onder ogen te komen, om voor eens en altijd afscheid te nemen van dat bange, onnozele meisje. Dat meisje dat ergens diep vanbinnen hoopte dat alles altijd goed kwam. Aan die hoop hield ze zich te krampachtig vast. Het leek inmiddels haar levenslijn te zijn. Waarom voelde ze het touw dan steeds sneller uit haar vingers glippen?  De afgrond onder haar kwam sneller en sneller dichterbij, en het leek onvermijdelijk dat ze te pletter zou storten."


Er wordt een lichaam van een dode prostituee gevonden. Door een bijzondere markering op het lichaam wordt er al snel een link met een mogelijke dader gelegd. Zal het zo simpel zijn?

Behalve de lopende zaak wordt er ook regelmatig gerefereerd naar Dodenweg, en de nasleep van de gebeurtenissen daarin. Ook het verleden van Thomas wordt weer een stukje verder opgehelderd, al houd ik daar wat vraagtekens bij.

Ik heb begrepen dat er nog een derde deel van deze serie aan zit te komen, maar dat we daar nog tot volgend jaar op moeten wachten. 
Ik zal een volgend deel zeker gaan lezen. En ik denk met mij vele anderen. Ik kan niet wachten om meer te lezen over Thomas en Fleur. Super personages!

"Als jij de kans kreeg om het stuk vuil te ruimen, om de oorzaak van je pijn uit te roeien, zou jij die kans laten liggen?"


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23859949Titel: Nevel (Saksenburcht #2)
auteur: Olga Hoekstra
uitgeverij: Xander Uitgevers
ISBN:  9789401603706
aantal pagina's: 382
verschijningsdatum: mei 2015







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten