Boeken algemeen

dinsdag 21 juli 2015

Klem - Bas van den Bosch + uitslag winactie

Het is tijd om de winnaar van de winactie bekend te maken:



Gefeliciteerd!


Iedereen bedankt voor het meedoen en bedankt voor jullie leuke en mooie reacties.


Toen ik het boek zelf met de post kreeg en de cover zag was ik niet gelijk enthousiast. Het is geen boek dat ik in de winkel in mijn handen zou nemen als ik de omschrijving van het boek niet al gelezen zou hebben.
Maar nu, na het lezen moet ik eerlijk zeggen dat de cover betekenis heeft gekregen en goed bij het verhaal past.

Review

Het is april 1962. De 11-jarige Paul Dekker verliest zijn moeder aan kanker. Op haar sterfbed vroeg ze Paul om een laatste knuffel, maar Paul wilde die niet geven, rende zelfs boos weg.
Even later krijgt Paul te horen dat zijn moeder is overleden. Zijn schuld. Zijn geheim.
Zijn vader weet het volgens Paul wel, maar praat er niet over. Die praat helemaal niet over zijn moeder, dus doet Paul dat zelf ook niet.
Zo loopt er een eenzaam jongetje rond met een enorme last op zijn schouders.

In het boek komen veel feiten uit 1962 terug. Dingen die wij nu als heel normaal beschouwen, waren dat toen nog niet. De tv deed zijn intrede, de supermarkt, buitenlands eten. De Koude Oorlog, de dood van prinses Wilhelmina en Marilyn Monroe en voetbalwedstrijden uit die tijd.

Het verhaal wordt verteld vanuit Paul. Alle andere personages en de omgeving waarin het boek zich afspeelt worden dan ook vanuit zijn oogpunt bekeken en besproken. Waaronder zijn vader, zijn oom, de buurvrouw, de brugwachter en het huis met 'de verdomde Iep' ervoor.

Een mooi boek. Gelezen met een lach en een traan.

Klem is de tweede roman van Bas van den Bosch. In 2009 debuteerde hij met de roman Septemberlicht. Dat boek werd genomineerd voor de Anton Wachtprijs 2010.

Winnen

Als jij een exemplaar van Klem wilt winnen stuur me dan een e-mail en volg mijn blog via Bloglovin', Twitter of Facebook. Mailen kan naar lezenisgezond@gmail.com o.v.v. 'Winactie Klem'. Laat ook even weten via waar je me volgt.

Meedoen kan t/m vrijdag 24 juli.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

25866778Titel: Klem
auteur: Bas van den Bosch
uitgeverij: AtlasContact
ISBN: 
978 90 254 4480 8
aantal pagina's: 191
verschijningsdatum: mei 
2015







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten