Boeken algemeen

vrijdag 5 september 2014

The fault in our Stars - John Green

Ik zou voor de verandering eens een lege blogpost kunnen plaatsen. Speechless...

Maar dat doe ik toch maar niet. Ik heb eigenlijk best veel woorden voor dit verhaal.

De zestienjarige Hazel Grace Lancaster leidt aan een ongeneeslijke soort kanker, maar heeft door een experimenteel medicijn uitstel van executie. De uitzaaiingen in haar longen zijn gestopt met groeien, maar voor hoe lang?
Hazel sluit zich nu het liefst op in haar kamer met een boek. En dan het liefst met haar lievelingsboek 'An imperial affliction' van Peter van Houten. Al heeft ze dat boek al tig keer gelezen.
Haar moeder denkt echter dat ze depressief is en meer onder de mensen moet komen en stuurt haar naar een lotgenoten groep. 

Depressiviteit schijnt een neveneffect van kanker te zijn, maar in werkelijkheid is depressiviteit een neveneffect van doodgaan. Net zoals kanker dat is, samen met veel andere dingen. 

De bijeenkomsten van de lotgenotengroep worden gehouden in de kelder van een kerk. Precies waar het gebouw zich kruist, bevinden ze zich dus letterlijk in het hart van Jezus. 
Hazel vindt de lotgenotengroep maar depressief. Totdat daar op een dag een nieuwe jongen verschijnt. Een enorm lekker ding. En.. hij kijkt naar haar!
De nieuwe jongen is Augustus Waters. Augustus is een ex-kankerpatiënt, die door zijn ziekte een been moet missen. 

Hazel laat hem haar lievelingsboek lezen. Het boek heeft een nogal abrupt einde. Dat einde laat nog heel veel vragen open. Vragen waarnaar Hazel al tijden op zoek is. 
Ook Augustus wil meer over het boek weten. 
Samen gaan ze daarom op zoek naar Peter van Houten om antwoorden te krijgen. 
Ook zoeken ze naar antwoorden op de aantrekkingskracht tussen hen beiden. 

Een heel mooi, maar ook heel verdrietig verhaal. Verteld vanuit de 16-jarige Hazel.
Omdat Hazel behalve een kankerpatiënt ook een puberend meisje is, schopt ze overal tegenaan. Dat doet ze met veel sarcastische opmerkingen, waar ik erg om kon lachen.

Het boek 'An imperial afflection' (Een vorstelijke beproeving) gaat als een rode draad door het verhaal heen. Er wordt veel uit gequote. Dat boek bestaat overigens niet echt. Dus eigenlijk heeft John Green twee boeken tegelijk geschreven.

Zelf heb ik een paar quotes uit The fault in our stars die me aan het denken gezet hebben.

De behoeftenpiramide van Maslow staat in het boek. Je moet daarin van onder naar boven. Je kunt pas verder naar boven als je aan de trede eronder voldoet. Maar dit boek laat zien dat dat zeker niet altijd het geval is.

Het komt er in die piramide op neer dat je aan je lichamelijke behoeften moet voldoen, voordat je je zelfs maar druk kan gaan maken om je veiligheid of sociale behoeften.
Veel mensen zijn het met Maslow eens. Maar Hazel niet.
"According to Maslow, I was stuck on the second level of the pyramid, unable to feel secure in my health and therefore unable to reach for love and respect and art and whatever else, which is, of course, utter horseshit: The urge to make art or contemplate philosphy does not go away when you are sick. ... Maslow's piramid seemed to imply that I was less human then other people, and most people seemed to agree with him."
Een piramide met uitzonderingen dus...

In het boek gaat het uiteraard veel over het gevecht tegen kanker. Ook daar was een mooi stukje over. Want waar vecht je eigenlijk tegen als je tegen kanker vecht? Tja, tegen jezelf.
"What am I at war with? My cancer. And what is my cancer? My cancer is me. The tumors are made of me. They're made of me as surely as my brain and my heart are made of me. It is a civil war, with a predetermined winner."

En nog eentje:
"I thougth of my dad telling me that the universe wants to be noticed. But what we want is to be noticed by the universe, to have the universe give a shit wat happens to us - not the collective idea of sentient life but each of us, as individuals."

Ik ben dit boek gaan lezen, omdat ik erg benieuwd was naar de hype rondom dit verhaal en de verfilming ervan. Het heeft de verwachtingen helemaal waar gemaakt. Ik moet eerlijk zeggen dat veel andere boeken die ik 5 sterren heb gegeven dit jaar toch wel een beetje verbleken bij dit boek.
De film wil ik ook zeker zien.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes             

Titel: The fault in our stars                                                                                  
auteur: John Green
uitgeverij: Penguin Books
ISBN: 9780141345659
aantal pagina's: 336
verschijningsdatum: januari 2013


Nederlandse versie
titel: Een weeffout in onze sterren
vertaling: Nan Lenders
uitgeverij: Lemniscaat
ISBN: 9789047706618
verschijningsdatum: mei 2014








Geen opmerkingen:

Een reactie posten