Boeken algemeen

vrijdag 23 januari 2015

Ysabella - Judith Visser

In maart 2012 heb ik achter elkaar 3 boeken van Judith Visser gelezen, om vervolgens in november van datzelfde jaar het toen net uitgekomen Zeemansbruid te lezen. Alle vier de boeken heb ik destijds 4 sterren gegeven. Nu liep ik in de bibliotheek tegen Ysabella aan en was benieuwd of ik dat boek net zo goed zou vinden.

Ik lees niet vaak recensies van boeken die ik op dat moment zelf al in huis heb. Ten eerste wil ik niet dat ik al achter dingen kom die ik nog niet wil weten, ten tweede wil ik niet bevooroordeeld aan een boek beginnen.
'Per ongeluk' las ik van Ysabella wel een paar recensies. Daar waren zowel erg positieve als minder positieve reacties bij die tijdens het lezen in mijn hoofd bleven zitten. Vervelend genoeg bleven vooral de minder positieve reacties hangen.

Tijdens het lezen had ik even de neiging om zelf ook die kant op te gaan. Gelukkig sloeg bij mij gedurende het lezen de wijzer toch de positieve kant op.
Ik vond het boek wel een beetje vreemd. Was ik nou een thriller of een fantasieverhaal aan het lezen?
De setting van het verhaal is heel realistisch. Bijna het hele verhaal speelt zich af in de bibliotheek van Rotterdam. Zelf ben ik daar nog nooit geweest, maar ik ga er vanuit dat de beschrijving van die bibliotheek wel klopt. Helemaal nadat ik er wat afbeeldingen van had opgezocht op Google en zelfs het schaakbord aldaar op een foto voorbij zag komen.

Schrijfster Jill Valens hoopt in de bibliotheek wat inspiratie op te doen voor het boek waar ze mee bezig is en wat afleiding te vinden. In de bibliotheek vangt ze bij toeval een ruzie tussen twee jongeren op. Een ruzie die dramatisch afloopt.
Tot zover heel realistisch. Tot er een man op haar afstapt die allerlei vreemde dingen zegt. Dingen die meer thuis horen in een fantasieverhaal en waar een groot deel van het verhaal vanaf dat moment om draait.

Ysabella is een dun boek, slechts 112 bladzijden. Ik was er in een paar uurtjes doorheen. Het wordt verteld vanuit Jill. Dat maakt dat het verhaal geheimzinnig blijft.
Ik vond het verhaal niet continu even sterk, maar ik hield er uiteindelijk wel een goed gevoel aan over. En dat is zeker niet onbelangrijk.

Ik heb inmiddels Vreemden in de nacht, het boek van Judith Visser dat vorig jaar uitkwam, gereserveerd bij de bibliotheek. Die zal ik dus ook binnenkort gaan lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

6272434Titel: Ysabella
auteur: Judith Visser
uitgeverij: Xander uitgevers
ISBN: 9 789401 600019
aantal pagina's: 112

verschijningsdatum: juni 2012







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten