Boeken algemeen

zaterdag 17 januari 2015

De labyrintrenner - James Dashner

Af en toe begin ik in een boek, zonder dat ik ook maar een idee heb waar het over zal gaan of wat voor soort boek het is. Zo ook met De labyrintrenner.
Ik zag wel vaak recensies van het boek voorbij komen, maar heb die niet gelezen. Het boek zit in het e-bookaanbod van de bibliotheek en ik heb het op mijn e-reader gezet.
De e-books van de bibliotheek 'verdwijnen' na drie weken automatisch van je pc/ e-reader. Die drie weken waren bij mij gisteren, bijna aan het einde van het boek, verstreken. Ik kon dus niet verder lezen.
Gauw naar de website van de bieb om het boek opnieuw te lenen. Dat ging niet zoals wilde. Ik kon hem niet voor mijn e-reader downloaden. Gelukkig wel via de bibliotheek app op mijn iPad, zodat ik het laatste stuk ook nog kon lezen.

Ik lees veel liever op mijn e-reader dan op de iPad, maar het voordeel van de iPad is wel dat ik daarop een mooi gekleurde cover heb, zoals je op de foto kunt zien. En de keus was nu tussen het boek niet verder lezen of op de iPad. Dan is kiezen niet zo moeilijk...

Aangezien ik me helemaal niet verdiept had in het boek voor ik het ging lezen had ik zelfs geen idee wat voor genre het had.
In het eerste hoofdstuk kwam ik erachter dat het om een young-adult boek ging. Leuk!

Thomas wordt wakker in een bewegende, donkere lift. Dat hij Thomas heet is gelijk het enige wat hij zich kan herinneren. Hoe oud hij is, hoe hij in de lift terecht is gekomen, geen idee. Maar hij heeft al snel door dat hij, eenmaal uit de lift, op een vreemde plek terecht is gekomen.
Als de lift opengaat wordt hij opgewacht door een stel jongens die hem in zijn eigen taal aanspreken, maar met veel vreemde woorden er tussendoor. Klunk, geerpok, sjakkel, nobie en de Laar?
"Het was alsof hij door zijn geheugenverlies ook een deel van zijn woordenschat was kwijtgeraakt. Het was desoriënterend."
De Laar blijkt de naam te zijn van de plek waar hij terecht is gekomen. Het is een groot ommuurd terrein waar allerlei, vooral boeren-, werkzaamheden worden uitgevoerd. In elk van de vier muren zit een grote opening. Op de Laar wonen allemaal jongens in de puberleeftijd. Volwassenen zijn er niet te vinden.
De jongens leiden een hard, maar ordelijk leven. Ingedeeld in groepen, met aan het hoofd van iedere groep een baas, de keeper.
Waarom ze daar zijn, dat weten ze niet. Ze leiden allemaal, net als Thomas, aan een vreemd soort geheugenverlies. Wat ze wel weten, is dat ze daar niet willen zijn. Daarom zijn ze naarstig op zoek naar een uitweg. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want buiten de muren van de Laar bevindt zich een labyrint. De deuren van het labyrint sluiten iedere avond en iedere avond verschuiven de muren ervan. Ze zijn al twee jaar aan het zoeken naar een uitweg, maar hebben die nog steeds niet gevonden. Niet iedereen mag zomaar het labyrint in. Dat is voor de Renners. Een groep goed getrainde jongens die de hele dag door de kilometerslange gangen van het labyrint rennen, veranderingen noteren en zorgen dat ze voor sluiting van de deuren weer terug zijn op de Laar. Als je niet op tijd terug bent, overleef je het niet.

Thomas is nieuw in het labyrint, een nobie, toch heeft hij het gevoel dat hij er eerder is geweest. Het voelt vertrouwd. Daarbij weet hij zeker dat hij zich aan wil sluiten bij de Renners. Hij moet en zal een uitgang vinden. Uitvinden waaróm ze daar zijn en minstens zo belangrijk: Door wie.

De labyrintrenner is het eerste deel van een trilogie. Ik ben na het lezen van dit boek erg benieuwd naar hoe het verder gaat! Het is een geheimzinnig verhaal waar ik al snel in zat. Thomas weet net als de lezer niks van de wereld waarin hij terecht is gekomen, maar langzaam maar zeker kom je samen met Thomas meer te weten. De waarheid is niet zo mooi... maar wel belangrijk om onder ogen te zien.

Het verhaal is goed doordacht en met veel vaart geschreven. Mede door de korte hoofdstukken leek ik er doorheen te vliegen.
Door de vele vragen en geheimzinnigheden in het verhaal had het veel weg van een thriller. Een puzzel die opgelost moest worden.
Sommige dingen had ik al bedacht voor ze in het verhaal naar voren kwamen, andere dingen kwamen als een verrassing.

Het boek is afgelopen jaar verfilmd. De film heb ik nog niet gezien, maar dat gaat binnenkort gebeuren.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

23603285Titel: De labyrintrenner
auteur: James Dashner
Originele titel: The Maze Runner
vertaling: Rogier van Kappel
uitgeverij: Q
ISBN: 978 90 214 5468 9 (e-book)
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: augustus 2014





Follow on Bloglovin

3 opmerkingen:

  1. Ik vond het ook een goed boek, al had ik in de film iets makkelijker een klik met de personages.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb de film al wel gezien, maar het boek nog steeds niet gelezen. Ga ik binnenkort doen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. de film is geweldig en het boek ook !!!!

    BeantwoordenVerwijderen