Boeken algemeen

zondag 17 januari 2016

Pinkeltje in het Rijksmuseum - Studio Dick Laan




Aan het begin van dit schooljaar was er voor de klas een bezoek aan het Rijksmuseum gepland. Daar hadden zowel de kinderen als ik erg veel zin in. We waren er allemaal nog nooit geweest.
Natuurlijk gingen we ons voorbereiden op het bezoek. Dat deden we met lessen én met het voorleesboek Pinkeltje in het Rijksmuseum. Het boek had ik via een winactie op Facebook gewonnen.

Ik had het boek precies zo ingedeeld dat we het de dag voor het bezoek uit zouden hebben.
En toen... ging het ijzelen en besloten we op de ochtend van de 'grote' dag dat het veiliger was om niet te gaan. Jammer, jammer, jammer.

Gelukkig hebben we wel genoten van het boek en hebben we een nieuwe afspraak kunnen maken. Op 21 juni is het zover. Een dag met weinig kans op ijzel en sneeuw.


Beschrijving:

In het paleis van koning Pinkelpracht is een belangrijk schilderij uit de troonzaal verdwenen. Omdat Pinkeltje zo'n goede speurneus is, vraagt de koning aan hem om erachter te komen wat er met het schilderij is gebeurd.Samen met Pinkelotje, Mees Muis en Meneer Raaf gaat Pinkeltje op onderzoek uit. Al gauw leidt het spoor naar het Rijksmuseum in Amsterdam. Daar ontmoeten ze meneer Van Rijn, een rode kater die de weg kent in het enorme gebouw. maar waar moeten ze beginnen met zoeken? En kunnen Pinkeltje en zijn vrienden uit handen blijven van de suppoosten van het Rijksmuseum? Een spannende tocht begint...

Voor mijzelf was het erg lang geleden dat ik een boek van Pinkeltje gelezen heb, of eigenlijk moet ik zeggen 'gehoord' heb. Ik denk dat ik er nooit zelf eentje gelezen heb. Wel kan ik me herinneren dat ik eruit voorgelezen werd.
Leuk om er nu zelf uit te lezen en voor te lezen.

Dat vonden de kinderen uit de klas ook. Van meerdere kinderen hoorde ik dat ze ineens boeken van Pinkeltje bij de bibliotheek gingen lenen. Er zit zelfs een boekbespreking over één van de avonturen van Pinkeltje aan te komen!

Pinkeltje in het Rijksmuseum was dan ook een erg spannend, maar ook grappig boek met mooie tekeningen.

"Wauw, juf, die tekeningen zijn echt mooit gemaakt!"


Ik was erg benieuwd of we de beschrijving van het Rijksmuseum zouden herkennen als we eenmaal daar waren. Om daarachter te komen moeten we dus nog even geduld hebben.
Ik verwacht het wel. De kinderen en ik zullen het er vast ook, net als Pinkeltje, erg groot vinden!

Het eindoordeel van Pinkeltje in het Rijksmuseum:

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Pinkeltje - Pinkeltje in het RijksmuseumTitel: Pinkeltje in het Rijksmuseum
auteur: Studio Dick Laan
uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 9789000345328
 aantal pagina's: 127
verschijningsdatum: september 2015




Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten