Boeken algemeen

dinsdag 19 januari 2016

Een leven na jou (Voor jou #2) - Jojo Moyes

Super blij was ik dat ik een leesexemplaar kreeg van Een leven na jou, het vervolg op Voor Jou, waarin Louisa de invalide Will Traynor verzorgde.

Als je dat deel nog niet hebt gelezen en dat wel wilt gaan doen, raad ik je aan om deze recensie niet verder te lezen i.v.m. spoilers.

Review

18 maanden na het overlijden van Will heeft Louisa haar leven nog niet weer echt weten op te pakken. Ze heeft haar best gedaan. Zo is ze een tijdje in het buitenland gaan wonen, heeft wat rondgereisd. Eigenlijk alleen maar omdat ze aan Will beloofd heeft wat van haar leven te maken. Maar hij ziet het toch niet... Ze leeft dus, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

"'Achttien maanden. Achttien hele maanden. Wanneer is het dan eindelijk genoeg?' zeg ik tegen de duisternis. En daar heb je het - ik voel het weer koken, die onverwachte woede. 'Dit voelt namelijk niet als leven. Het voelt nergens meer naar.'"


Daarbij krijgt ze tegenslag op tegenslag te verduren: Op haar werk heeft ze het niet naar haar zin, haar huis voelt niet als een thuis, een vervelende gebeurtenis die haar weer bijna terug naar start stuurt en als klap op de vuurpijl, iemand uit het verleden van Will die haar hulp hard nodig lijkt te hebben.
Louisa voert regelmatig innerlijke gesprekken met Will.
Haar belangrijkste vraag aan hem is wat hij in haar situatie gedaan zou hebben. Hij lijkt haar soms een beetje in de goede richting te sturen.

Aan het begin van het boek miste ik eigenlijk een korte terugblik naar Voor Jou. Er waren wel wat verwijzingen naar, maar geen echte reminders.
Aangezien het ruim een jaar geleden is dat ik dat boek las en ik hem zelf niet in de boekenkast had staan, had ik het wel fijn gevonden om een geheugenopfrissertje te krijgen.
Maargoed, nu kwam het verhaal ook stukje bij beetje wel weer boven.

Een leven na jou vond ik, net als Voor Jou een erg mooi boek. Soms emotioneel, soms grappig, altijd realistisch.
De familie van Louisa speelt wederom een belangrijke rol.
Rouwverwerking is een belangrijk thema. Dat klinkt zwaar, maar gelukkig zijn er ook genoeg lichtpuntjes om het lezen ontspannen te houden.

"'Ze snapt niet dat er ochtenden zijn dat ik in bed wil blijven, met de dekens over me heen. Of waarom ik een beetje in paniek raak over dingen die gebeuren met mensen waar ik van hou. Haar is letterlijk nog nooit iets erg overkomen. Nog nooit. Zelfs haar konijn leeft nog gewoon, en die is al negen of zo.'"

(Uitspraak van een deelnemer aan de rouwverwerkingsgroep)


Jojo Moyes schrijft zo écht. Net of je er zelf bij bent.

Mijn recensie van Voor Jou vind je hier.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Een leven na jouTitel: Een leven na jou
auteur: Jojo Moyes
Originele titel: After You
vertaling: Anna Livestro
uitgeverij: De Fontein
ISBN: 978 90 261 3955 0

aantal pagina's: 397
verschijningsdatum: februari 2016

Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten