Boeken algemeen

maandag 25 januari 2016

Malikir (Wentelwereld #2) - Peter Nys

"Niets is wat het schijnt te zijn. We menen onze wereld vooral met onze ogen helder en duidelijk te kunnen waarnemen, maar vergeten daarbij dat we dan vooral naar de oppervlakte van de dingen kijken. En bovendien enkel naar het licht dat erop weerkaatst. Onder de oppervlakte ligt het wezen van alles."


Twee weken geleden las ik Wentelwereld, het eerste deel van deze serie in een weekend uit. Nu was het tijd voor het tweede deel: Malikir.
Ik was benieuwd of ik daar net zo snel doorheen zou komen.
En ja, ook deze had ik op het nippertje in een weekend uit. Zondagavond om 23.55 was de laatste bladzijde gelezen.
Na het lezen had de cover meer betekenis dan ervoor. Die schorpioen was me in de eerste instantie niet eens opgevallen.

Duurde het bij Wentelwereld even om in het verhaal te komen, bij Malikir zat ik er vanaf het begin in.
Wel waren er net als in Wentelwereld erg veel personages met lastige namen, waardoor het even duurde voor ik iedereen uit elkaar kon houden.
Dat werd nog lastiger gemaakt doordat de meeste personages meerdere bijnamen hebben.
Freek Holtrust, de hoofdpersoon uit het verhaal werd in Wentelwereld bijvoorbeeld ook vaak met de bijnaam 'De Reiziger' aangeduid. In dit deel krijgt hij er nog een bijnaam bij.
De slechterik in dit deel, de sjah, heeft zelfs wel 1000 bijnamen. Ik ga ze niet tellen, maar het zal me niks verbazen als ze alle 1000 voorbij gekomen zijn.
Kwamen er in Wentelwereld veel bijzondere wezens voorbij en denk je er nu wel een beetje in thuis te zijn? In Malikir, aan de andere kant van de Kam, het gebergte dat het noorden en zuiden van Wentelwereld van elkaar scheidt, komen er weer een hele rits nieuwe voorbij.
De een nog enger dan de ander. Het engst zijn wat mij betreft de kanduli-schorpioenen. Een waardige nachtmerriepassant...
Malikir speelt zich twee jaar na Wentelwereld af. Freek is al die tijd op de wereld die wij kennen, de Keerwereld, geweest.
Hij mist zijn vrienden van de Wentelwereld heel erg en wil graag weer naar ze toe, maar als het hem uiteindelijk lukt om terug te gaan, komt hij in een heel ander deel van de Wentelwereld terecht. Op een gedeelte dat de Cylandorianen, de bewoners van het noorden, niet eens op hun kaarten hebben staan. Ze weten niet eens dat daar intelligent leven aanwezig is.

Freek komt terecht in Malikir, waar Hedith Sjah Malik heer en meester is. Hedith Sjah Malik is een enorm wreed figuur, die niet vies is van een beetje geweld
Het heeft nogal wat voeten in de aarde voor Freek en Ax elkaar weer ontmoeten. Ze beleven dit keer meer avonturen los van elkaar, dan met elkaar.
Bijna alle personages uit deel 1 zijn er in dit deel weer bij. Zijn ze er niet bij, dan worden ze wel genoemd.
Eén van mijn favorieten is de wijze Magister Maesius, waarvan Freek denkt dat die in zijn wereld vast leerkracht geweest zou zijn...

"Wie zich afvraagt of hij de juiste weg volgt, moet zich wellicht ook eens afvragen waar die weg eigenlijk naartoe gaat... Wat is onze eindbestemming?"

Het boek wordt als geschikt beschouwd voor lezers vanaf 12 jaar.
Ik moet zeggen dat ik er af en toe best gewelddadige stukken in vind zitten voor die leeftijd. Ik denk dat het verhaal jongens meer aan zal spreken dan meisjes. Al ben ik zelf een (volwassen) meisje en vond ik het erg boeiend.
Ohja, zorg dat je deel 3, Mammoth, klaar hebt liggen als je Malikir gaat lezen. Het einde is er wel naar om direct door te willen lezen.
Dat is dan ook precies wat ik nu ga doen!

 Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes
Wentelwereld - MalikirTitel: Malikir
auteur: Peter Nys
uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044820720
aantal pagina's: 408
verschijningsdatum: maart 2014


Bekijk op bol.com


Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten