Boeken algemeen

zondag 10 januari 2016

Wentelwereld - Peter Nys

"Waarschijnlijk zet het einde definitief in wanneer we stoppen met leren. Vanaf dat moment gaan we al een beetje dood."


Met dit boek ging er een heel nieuwe wereld voor me open: Wentelwereld.
Een andere wereld dan de onze, met andere volken, talen en dieren. 'Gewone' dieren en magisch gemanipuleerde dieren, duistere magie. Een strijd tussen goed en kwaad.
In die onbekende wereld komt Freek Holtrust terecht. Reiziger tussen twee werelden. In onze wereld behoort hij tot de middenmoot en valt hij niet op. In de Wentelwereld ligt de lat voor hem een stuk hoger, maar of hij die verwachtingen waar kan maken?

Het kostte me even moeite om in het verhaal te komen, misschien omdat de verteller van het ene personage naar het andere gaat en er ook veel personages in het boek voorkomen, voorzien van lastige namen. Ook de hoofdstukken waren vrij lang.
Het taalgebruik was af en toe vrij pittig. Zelf heb ik daar geen problemen mee, maar ik denk het sommige 12-jarigen wel wat moeite kan kosten.

Toen ik naar een hoofdstuk of 3 eindelijk goed in het verhaal zat, kon ik niet meer stoppen met lezen. Een boek van 452 pagina's, waarvan ik de 'laatste' 300 er in een dag doorheen heb gejaagd!

De liefde van de schrijver voor boeken en verhalen komt in Wentelwereld duidelijk naar voren.

Hoofdpersoon Freek is een lezer die graag uit zijn saaie leventje wegvlucht met een boek, zich inbeeldend dat hij de held in een van de avonturen zou zijn.

"Misschien zijn helden niet meer dan gewone mensen in ongewone omstandigheden, op zoek naar een manier om aan de ellende te ontsnappen."


Magister Maesius bezit een boekwinkel en kan helemaal blij worden van een bijzonder boek.

Er wordt in het boek regelmatig op gezinspeeld dat het hier niet om een verhaal, maar om echte gebeurtenissen gaat.

"Wie al eens echte avonturen beleefd heeft, weet dat die niet altijd goed aflopen. In een boek zou Luno gerust deel willen uitmaken van een of ander geheim broederschap, maar in de werkelijkheid vond hij het maar een vergiftigd geschenk."


"Het was haast ondenkbaar dat ze de strijd allemaal zouden overleven. Misschien zou dat kunnen in een film, in een boek. Dit was echter geen verhaal, maar de harde realiteit."


Ik wil graag verder in het tweede deel van de serie, Malikir, maar doe dat nog niet gelijk. Doordeweeks heb ik niet zoveel tijd om te lezen en als het weer een boek is waarbij ik niet kan stoppen met lezen, kan ik er beter een weekend voor reserveren. 
Volgend weekend dus!


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

WentelwereldTitel: Wentelwereld
auteur: Peter Nys
uitgeverij: Clavis
ISBN: 9789044818321
aantal pagina's: 452
verschijningsdatum: januari 2013


Koop bij bol.com




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten