Boeken algemeen

zondag 6 maart 2016

Harry Potter en de Geheime Kamer (#2) - J.K. Rowling

 En ook bij herlezen is Harry Potter en de Geheime Kamer niet een boek om zomaar aan de kant te leggen voor hij uit is...

Eerder dit weekend las ik Harry Potter en de Steen der Wijzen (klik) sinds lange tijd weer en was verbaasd over hoe ik me de afgelopen jaren had laten beïnvloeden door de films en dat ik veel details vergeten was.

Van HP en de Geheime Kamer had ik niet de hele film pas nog gezien, slechts gedeeltelijk. Daardoor kwam ik er tijdens het lezen achter dat er zelfs best wel belangrijke dingen waren die ik vergeten was. Dat maakte het extra leuk om het boek nu weer te lezen.
En.. ik denk dat ik vanavond in Harry Potter en de Gevangene van Azkaban ga beginnen. (En dat terwijl ik me eigenlijk had voor genomen om na twee delen ook weer even wat anders te lezen.)

Review

Harry Potter en de Geheime Kamer begint met Harry die weer bij zijn oom, tante en Dirk in huis is. Hij is de vakantie redelijk zonder kleerscheuren doorgekomen, tot Dobby de huiself verschijnt en oom Herman en tante Petunia erachter komen dat Harry tijdens zijn vakantie niet mag toveren.
Niets weerhoudt hen er dan nog van om hem op te sluiten.
Gelukkig kan Harry na een spectaculaire ontsnapping toch terug naar Zweinstein.

Op Zweinstein is het dit schooljaar wederom niet veilig. Er worden leerlingen aangevallen door íets in de Geheime Kamer en Harry hoort een vreemde stem die niemand anders hoort.
Niemand kan iets tegen het gevaar ondernemen, omdat niemand weet waar de Geheime Kamer is. Harry gaat met Ron en Hermelien op onderzoek uit, maar of ze de Geheime Kamer op tijd weten te vinden?

Mijn mening

Stel nou dat het een tijd geleden is dat je HP en de Steen der Wijzen gelezen hebt, geen nood. Aan het begin van dit boek wordt er veel teruggeblikt naar wat daar allemaal gebeurd is.

In het verhaal is duidelijk te merken dat Harry een jaartje ouder en wijzer geworden is, al is hij nog wel regelmatig onzeker over zichzelf en of de Sorteerhoed het wel bij het juiste eind had om hem bij Griffoendor in te delen.
Het blijkt namelijk dat hij wel aardig wat gemeen heeft met Voldemort.

De opbouw van het verhaal is ongeveer gelijk als die van deel 1: Harry is bij zijn oom en tante, Harry gaat naar school, er gebeuren rare dingen, hij speelt Zwerkbal en dan: Actie!

Nog een overeenkomst is de leraar Verweer tegen de Zwarte Kunsten die wat vreemd is (Toch een beetje raar als een leraar zegt dat zijn stok een beetje opgewonden is...) en de verdenkingen die er tegen onder andere Harry zijn.

Het boek is de hele tijd leuk om te lezen, maar in het begin nog wel weg te leggen. De laatste hoofdstukken moeten gewoon aan een stuk door gelezen worden, zo spannend. 

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

2954426Titel: Harry Potter en de Geheime Kamer
auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
vertaling: Uitgeverij De Harmonie Amsterdam en Wiebe Buddingh
uitgeverij: De Harmonie
ISBN: 9076174113
aantal pagina's: 254
verschijningsdatum: oktober 2000

Koop bij bol.com

Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten