Boeken algemeen

maandag 21 maart 2016

Dummie de mummie en de tombe van Achnetoet (Dummie de Mummie #2) - Tosca Menten


In december las ik het eerste deel van Dummie de Mummie voor, daarna wilde ik verder in deel 3, omdat die inmiddels ook verfilmd was. Dummie de Mummie en de sfinx van Shakaba. Helaas bleek dat deel niet bij de spaaractie van Total te zitten. Ik ben toen toch verder gaan lezen in Dummie de Mummie en de Tombe van Achnetoet.

De tweede Dummie de Mummie film heb ik inmiddels wel gezien. Met kerst lekker even met de kinderen naar de bioscoop geweest :-).

Vroeg ik mij in de recensie van het eerste deel af waarom deel 2 niet verfilmd was, inmiddels denk ik dat te begrijpen.
Dummie de Mummie en de Tombe van Achnetoet speelt zich namelijk grotendeels af in Egypte.
Dummie wil zijn eigen land graag zien en het graf van zijn vader, farao Achnetoet, vinden. Dat is nog niet zo gemakkelijk, want Egypte is in vierduizend jaar erg veranderd.
De zoektocht naar het graf van Achnetoet is niet het spannendste van het boek. Dummie en Goos komen flink in de problemen te zitten, waardoor ze niet eens meer verder kunnen zoeken, dat is veel spannender.

Het boek was érg spannend. Zo spannend dat ik soms een klein stukje met enge beschrijvingen oversloeg. Een verhaal voor het slapengaan moet natuurlijk niet te eng zijn voor een jongetje van vijf.
Zelf las ik die enge stukken natuurlijk wel.

Voor Goos is Dummie een echte vriend geworden en ziet hij eigenlijk niet meer dat Dummie best wel een griezelige mummie is. Tijdens het lezen vergeet ik dat zelf ook gemakkelijk. Behalve op momenten dat Dummie stukken van zijn verband verliest en dat heerlijk in details wordt besproken.
Na twee boeken en twee films is Dummie voor mij ook een goede bekende.
Als ik voorlees wat Dummie zegt, hoor ik helemaal zijn stem, zoals hij in de film praat. Dat een beetje nabootsen is natuurlijk leuk.

Zeker weten dat ik ook nog andere delen van Dummie de Mummie ga voorlezen!

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Dummie de mummie 2 - Dummie de mummie en de tombe van AchnetoetTitel: Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet
auteur: Tosca Menten
illustraties: Elly Hees
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000348916
aantal pagina's: 253
verschijningsdatum: januari 2011





Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten