Boeken algemeen

vrijdag 11 maart 2016

Harry Potter en de Gevangene van Azkaban (#3) - J.K. Rowling


Harry Potter en de gevangene van Azkaban: Wat mij betreft de beste van de eerste drie delen.
Dit boek is een beetje anders dan de rest. Er hangt Harry een ander gevaar boven het hoofd dan Voldemort. Al heeft die er indirect wel mee te maken.

Er is een gevaarlijke gevangene ontsnapt uit een gevangenis waaruit ontsnappen onmogelijk zou moeten zijn. Sirius Zwarts, een gevaarlijke moordenaar én volgeling van Voldemort, is ontsnapt uit Azkaban. De gevangenis wordt streng bewaakt. Niet door tovenaars, maar door Dementors. Afzichtelijke wezens die alle geluk uit je wegzuigen.
In de toverwereld wordt gedacht dat Zwarts het op Harry Potter voorzien zou hebben. Vandaar dat Zweinstein ook extra bewaakt wordt. Speciaal daarvoor zijn er Dementors overgekomen uit Azkaban.
Wat in dit deel wel hetzelfde is als in de vorige twee delen, is dat ook dit deel weer vol staat met verdenkingen.

In HP en de gevange van Azkaban is het continu spannend. Geen rustig begin van het schooljaar dit keer. De dreiging is gelijk duidelijk voelbaar. Dat begint zelfs al bij de Duffelingen thuis.

Ik las het boek niet voor het eerst, dat maakt de leeservaring wel anders. Het verhaal is hetzelfde, maar voelt anders, omdat ik wist hoe het af zou lopen en omdat ik al meer wist over de achtergrond van bepaalde personages.
Daardoor had ik meer aandacht voor de details en zag ik nog beter dat het allemaal zo goed in elkaar steekt.

Harry Potter is in dit deel 13 jaar en zit in zijn derde jaar op Zweinstein. Harry, Ron en Hermelien gedragen zich ook echt als 13-jarigen met hun gekibbel, geruzie en streken.
Een echt jeugdboek. Al is het zeker niet kinderachtig.

De quote die ik heb gekozen bovenaan mijn blogpost, heb ik gekozen, omdat het een belangrijk aspect is van dit boek en de rest van de serie.
Harry is continu op zoek naar zichzelf en zijn familie. Hij wil weten wie zijn vader en moeder precies waren. In ieder boek ontdekt hij weer een beetje meer over zichzelf en zijn ouders.

Als je na het lezen de omslag van het boek nog eens bekijkt, zal je zien dat die een groot deel van het verhaal samenvat.

Helaas kan ik nu niet gelijk verder lezen in het volgende deel, Harry Potter en de Vuurbeker. Ik heb nog ander boeken die ik eerst moet lezen, maar ik ga zeker binnenkort verder met het herlezen van de serie.
Het bevalt me goed. Ik zit weer helemaal in de wereld van Harry Potter.
De film van HP en de gevangene van Azkaban heb ik trouwens lang niet gezien. Die kan ik dit weekend nog wel eens aan gaan zetten.

Lees hier mijn recensie van Harry Potter en de Steen der Wijzen
Lees hier mijn recensie van Harry Potter en de Geheime Kamer

Welk deel van de Harry Potter-serie is jouw favoriet?


Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

2173688Titel: Harry Potter en de Gevangene van Azkaban
auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
vertaling: Uitgeverij De Harmonie Amsterdam en Wiebe Buddingh
uitgeverij: De Harmonie
ISBN: 90-76174-18-0
aantal pagina's: 326
verschijningsdatum: oktober 2000

Koop bij bol.com

Follow on Bloglovin

2 opmerkingen:

  1. Ik vond het derde deel destijds ook erg goed, maar het beste deel vind ik denk toch het laatste deel. Daar kwam alles samen en dat vond ik erg mooi gedaan. Toch moet ik de boeken een keer opnieuw gaan lezen, want het is al een hele poos geleden dat ik ze voor het laatst heb opengeslagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kom zelf na het herlezen van alle delen ook nog even op deze vraag terug, maar verwacht dat ik uiteindelijk ook bij De relieken van de dood terecht zal komen.

      Verwijderen