Boeken algemeen

zaterdag 5 maart 2016

Harry Potter en de Steen der Wijzen (#1) - J.K. Rowling

Na jaren heb ik het eerste deel van de Harry Potter-serie eindelijk herlezen. Ik wilde dat al een hele tijd, maar kwam er zogenaamd niet aan toe. Zoveel andere boeken die ik nog wilde lezen. En van Harry Potter dacht ik toch nog wel precies te weten hoe het ging.
Nu blijkt dat ik me de afgelopen jaren wel erg had laten beïnvloeden door de verfilmingen.
Die films komen regelmatig voorbij op tv en meestal blijf ik wel hangen om te kijken.

Afgelopen week kwamen mijn kinderen op het idee om de films van Harry Potter te gaan kijken. En natuurlijk keek ik mee. Door het kijken van de films deze week kreeg ik helemaal weer zin om de boeken te gaan lezen. Zo gezegd, zo gedaan. Deel 1 is uit, deel 2 ligt klaar.

Het verbaasde me hoeveel details ik vergeten was. Dat begint gelijk al bij de eerste hoofdstukken, waarin Harry nog bij de Duffelingen woont. In de film verloopt dat toch net ietsje anders allemaal. Uiteraard is de film ingekort en kunnen ze niet alles laten zien.
Ik weet nog wel, dat toen ik de film voor het eerst zag, ik er wel tevreden over was. Er zijn kleine dingetjes in veranderd, wat personages weggelaten, maar over het algemeen komt het verhaal goed overeen met het boek.
Anders dan bij boekverfilmingen die ik later gezien heb. En dan denk ik bijvoorbeeld aan de verfilming van de Scorch trials (De Schroeiproeven) van James Dashner. Die film hadden ze net zo goed een andere naam kunnen geven.
Maar ook een Netflix-serie die ik nu kijk is helemaal veranderd. The Shadowhunters gemaakt naar de boekenserie The Mortal Instruments. Ook een serie die ik binnenkort wil herlezen.

Terug naar Harry Potter...
Toen ik de eerste boeken van de serie voor het eerst las, waren mijn beelden nog niet beïnvloed door de films. Nu zeker wel. Vooral bij Hagrid en Sneep zie ik echt de Hagrid en Sneep uit de film voor me. Dat zijn ze gewoon geworden op één of andere manier.

Dit deel van de serie is echt een jeugdboek, terwijl de latere delen meer naar het young-adult genre gaan. Net als dat de leeftijd waarvoor de films geschikt zijn met bijna iedere film hoger wordt.

Ik denk meestal dat iedereen wel weet waar de Potter-boeken over gaan, dat iedereen op z'n minst stukjes van de film voorbij heeft zien komen, maar toch zal ik geen spoilers neer gaan zetten bij mijn beschrijving van het boek.

In Harry Potter en de Steen der Wijzen komt de dan tienjarige Harry erachter dat hij niet het uitschot is waar zijn oom en tante hem al tien jaar voor hielden.
Als hij bijna 11 is ontdekt Harry dat hij uit een tovenaarsfamilie komt en dat hij is toegelaten tot de Hogeschool voor Hekserij & Hocus-Pocus: Zweinstein.
Harry is niet zomaar een tovenaar: Hij is beroemd. Beroemd omdat hij 'de jongen was die overleefde'. Duidelijk te herkennen aan het litteken op zijn voorhoofd. Het litteken in de vorm van een bliksem.

Op Zweinstein merken Harry, Ron Wemel en Hermelien Griffel dat er iets vreemds aan de hand is op school en dat Hij Die Niet Genoemd Mag Worden, alias Jeweetwel, oftewel Voldemort er hoogstwaarschijnlijk mee te maken heeft.

Harry heeft eerder een aanval van hem overleefd, maar zou hij het weer tegen hem op kunnen nemen?
(Ik hoef niet zo geheimzinnig te doen, 'iedereen' weet toch dat er nog meer delen komen?'
Maar, om met de woorden van Perkamentus, het schoolhoofd van Zweinstein te spreken:

Dus verklap ik niet meer. Net als Harry, moet je, als je meer wilt weten, er zelf achter komen. Met het kijken van alleen de film weet je niet alles, dus ik raad je aan om de boeken te lezen als je dat nog niet gedaan hebt.

Ondanks dat ik dat zelf ook al weet hoe het allemaal afloopt, vond ik het boek toch weer leuk, mooi en spannend om te lezen.

Sommige gebeurtenissen leken veel sneller te gaan dan toen ik het boek voor het eerst las, maar dat was ook altijd zo bij filmpjes van de Teletubbies. De eerste keer duurde zo'n televisiebuikfilmpje heel lang, de tweede keer ging het gelukkig sneller voorbij.
Dat gelukkig is bij Harry Potter niet van toepassing hoor ;-).

(Dit is vast de eerste keer waarin Harry Potter in dezelfde recensie als de Teletubbies genoemd wordt...)

Wat me nu opvalt en waarin ik uiteraard niet de eerste ben, is dat J.K. Rowling de hele serie zo goed heeft uitgedacht. Dat ze in grote lijnen al van tevoren bedacht heeft wat er in Harry Potter en de Relieken van de Dood zou gaan gebeuren. Heel knap!
Het verbaast me eigenlijk niks dat ze na Harry Potter thrillers is gaan schrijven.

Ik weet niet of ik de héle serie nu in één keer weer helemaal ga lezen, maar ik ga in elk geval verder in Harry Potter en de Geheime Kamer.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes
Harry Potter en de steen der wijzenTitel: Harry Potter en de Steen der Wijzen
auteur: J.K. Rowling
Originele titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
vertaling: Uitgeverij De Harmonie Amsterdam en Wiebe Buddingh
uitgeverij: De Harmonie
ISBN: 9076174105
aantal pagina's: 228
verschijningsdatum: oktober 2000

Koop bij bol.com

Follow on Bloglovin

1 opmerking:

  1. Ik begon al in deze seri toen ik 8 was, ondertussen ben i elf en heb de serie al 4 keer gelezen, i ben laatst kok naar de nieuwe film geweest. Fantascic belasts and where to find them. Echt een geweldige film!!!!!! Als je daarna de eerste bladzijde van deel 1 weer leest, zie je al een aanleiding naar deze film. Het gaat om de zin: vroeger waren dreuzels bang voor toverkunst. Of zoiets. De fil is echt een aanrader. (Je moet wel eerste de rest van de films gezien hebben anders begrijp je sommige dingen niet).

    BeantwoordenVerwijderen