Boeken algemeen

zondag 4 oktober 2015

De Spinsels - A.F. Harrold

Als je je fantasie gebruikt, gaat er een wereld voor je open. Als je niet zoveel fantasie hebt, dan opent Amanda Sprokkel de wereld wel voor je.
Met haar fantasie kan ze alles maken wat ze wil, ook een beste vriend: Rudger.


"Foto's zijn alles wat er overblijft van sommige mensen. Dat en onze herinneringen. Verbeelding is kwetsbaar, dat wist Rudger maar al te goed. Het geheugen houdt niet alles vast, het heeft al moeite genoeg met de echte wereld. Met het niet vergeten van echte mensen die er niet meer zijn."


Het gevaar van het zijn van een verzinsel, een spinsel, is dat je vergeten kunt worden.
Rudger wil niet vergeten worden en Vervagen.
Meneer Vink leeft juist van bijna vergeten verzinsels. Hij heeft niet de fantasie om zelf spinsels te maken, maar steelt die van anderen. Daar gaat hij heel ver in. Maar Amanda en Rudger laten zich niet op hun kop zitten.

In het begin toen ik begon met het voorlezen van dit boek schrok ik een beetje, omdat het over doodgaan en verdwijnen ging. Was dat wel een geschikt verhaal voor voor het slapen gaan?
Gelukkig bleek al snel dat het zo'n trieste bedoening toch niet was.
Ik vond het verhaal zelf zo boeiend, dat ik niet met uitlezen kon wachten. Gistermiddag heb ik het boek er zelf bij gepakt en heb het in één ruk uitgelezen.

Ik weet niet of anderen het bij dit boek ook zullen hebben, of dat het aan mij ligt, maar ik had momenten dat me tijdens het lezen de tranen over de wangen liepen.
Ik hoop dat ik nooit te volwassen word om van dit soort verhalen te kunnen genieten.

Ik bombardeer De Spinsels tot mijn nieuwe lievelings(jeugd)boek. Nooit verwacht dat dat me als volwassene nog zou gaan gebeuren.

Wat een geweldig mooi, spannend, grappig en ontroerend verhaal zeg! Prachtig!
Dit boek gaat niet in de boekenkast verdwijnen. Ik ga het aan andere kinderen laten lezen. Mee naar school dus.
Hopelijk vinden ze het niet té spannend.

"Met ingehouden adem wachtte ze op de volgende donderslag en bliksemflits. Ze durfde zich niet te verroeren. Van de glimp die ze had opgevangen, kon ze alleen maar afleiden dat ze die benen niet kende. Ze waren niet van Goldie, ze waren niet van Rudger, ze waren niet van de kat en ze waren niet van haarzelf. en verder was er niemand in het huis. Of liever, ze dácht dat er verder niemand in het huis was."


Behalve de inhoud van het boek, vind ik de omslag ook erg mooi! De tekening van Rudger en Amanda in grijstinten, weerspiegeld met allerlei kleurige verzinsels er omheen.

Mijn favoriete personage uit het boek is trouwens Vriezer, wie dat is zal ik niet verklappen, want dan verklap ik teveel.
Ik zeg: Lees dan!

Femke en Clavis, bedankt dat ik dit boek voor jullie mocht lezen!

"Een spannend en betoverend boek over vriendschap en verbeelding. Voor iedereen (echt of denkbeeldig) vanaf 9 jaar." Clavisbooks.com

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

De spinselsTitel: De Spinsels
auteur: A.F. Harrold
illustraties: Emily Gravett
Originele titel: The Imaginary
vertaling: Tine Poesen
uitgeverij: Clavis
ISBN: 978 94 448 2573 2
aantal pagina's: 234
verschijningsdatum: juni 2015



Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten