Boeken algemeen

donderdag 22 oktober 2015

Per ongelukt! - Simon van der Geest

Heb je in de kinderboekenweek een kinderboek gekocht en het kinderboekenweekgeschenk gekregen en wil je weten of hij de moeite waard is om te lezen?
Dan zal ik je bij deze vertellen wat ik van het boek vond.




In de eerste instantie werd ik een beetje verdrietig van het verhaal. De moeder van Ro zit in de gevangenis, zijn vader wil niet mee naar het bezoekuur, dus Ro staat er zo'n beetje alleen voor.
In de loop van het boek wordt het verhaal iets minder zwaar.

De moeder van Ro zit vast, omdat ze ervan verdacht wordt een bijzonder logboek uit het museum waar ze werkte gestolen te hebben. Uit het museum voor Bijna Briljante Uitvindingen.

Ro is de ik-figuur in het verhaal. Hij schaamt zich ervoor dat zijn moeder in de gevangenis zit en wil het dan ook niet aan de kinderen van zijn klas vertellen. Alleen Archie heeft hij in vertrouwen genomen.

Aangezien Ro zeker weet dat zijn moeder onschuldig is, wordt het tijd om haar te bevrijden. Zijn beste vriend Archie wil hem daar wel bij helpen
Achie heeft altijd heel goede ideeën, hij vindt samen met Ro allerlei dingen uit. Nu gaan ze een manier bedenken om de moeder van Ro uit de gevangenis te halen.
Een goede uitvinding voor zo'n moeilijke opdracht bedenken is nog niet zo gemakkelijk.

"Kijk, dingen kunnen lukken. En dingen kunnen mislukken. En soms, als je geluk hebt, kan iets ook per ongelukken. Dat weet je niet van tevoren. Je probeert gewoon maar iets."


Ik vond het verhaal spannend en heb het met veel plezier gelezen. Ik moest vaak lachen om de grappige tekeningen die bij de tekst staan. Simpele tekeningen om bijvoorbeeld uitvindingen te verduidelijken. 

Het boek sluit perfect aan bij het thema van de kinderboekenweek. Raar maar waar.

Het enige wat ik jammer vind van het boek, is dat het een ander formaat heeft dan de andere kinderboekenweekgeschenken die ik in mijn boekenkast heb staan. 

Titel: Per Ongelukt!
auteur: Simon van der Geest
illustraties: Karst-Janneke Rogaar
uitgeverij: CPNB
productie: Uitgeverij Querido Kinderboeken
ISBN: 978 90 596 5290 3
aantal pagina's: 96
kinderboekenweekgeschenk 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten