Boeken algemeen

zaterdag 24 oktober 2015

Joy - Marjan van den Berg



Wat een supergaaf personage is Joy!
Vrij hard door wat ze heeft meegemaakt. In dit boek gaat ze recht op haar doel af.
Wat haar doel is? Samengevat: Dat ze helemaal zichzelf kan zijn.

"Ik ben zo sterk. Ik kan alles. (...) Ik ben Joy, ik ben vreugde."


Ik won deze thriller van Marjan van den Berg bij Hebban. Gesigneerd en wel. Erg leuk, bedankt! :-)

Toen ik nog thuis woonde en mijn moeder een abonnement op de Margriet had, las ik vaak de columns van Marjan van den Berg. Vooral die van haar schoolavonturen vond ik erg leuk geschreven.
Dat bracht mij in 2013 tot het lezen van het boek 'Hmmmm....', dat boek gaf ik destijds 4 sterren.
En nu kon ik met dank aan Hebban 'Joy' gaan lezen.

Het boek begint met een erg pakkende proloog. De rest van het verhaal heeft met die proloog te maken, met wat daar gebeurde en de nasleep ervan.

Joy Westergaard is kunstenares. ze schildert of haar leven er vanaf hangt. Wat eigenlijk ook zo is. Steevast verschijnen er op haar doeken 5 onherkenbare figuren. Joy weet wat ze daar doen, maar hoe ze ze er weg kan houden, dat is lastiger. Daarvoor moet ze haar verleden onder ogen zien.

"Westergaard is al haar hele leven op zoek naar de kern. Ze wijdt haar leven en haar werk aan de speurtocht naar het wezenlijke in dat landschap waar ze zo van houdt. (...) Steeds weer duiken vijf figuren op in haar doeken, die de afgelopen jaren kenmerkend zijn geworden voor het werk van Westergaard. Onvermijdelijk, als demonen die bewaken dat de ware leegte zichtbaar wordt"


Voor een groot deel heeft ze haar verleden weggedrukt. Maar langzamerhand komt alles terug. En het enige wat Joy wil is wraak.

Ik vind dat Marjan van den Berg een fijne schrijfstijl heeft. Daardoor leest het boek lekker weg.
De hoofdstukken zijn niet erg lang, sommige zelfs heel kort. Er wordt een personaal vertelperspectief gebruikt. Meestal is het Joy die gevolgd wordt, maar af en toe komen er ook kort andere personages aan bod.
Alhoewel ik het boek niet heel spannend vond, was het wel verrassend. Soms een beetje té toevallig hoe alles verloopt, maar het klopt allemaal wel.
Sommige stukken waren erg mooi. Ik vond het bijvoorbeeld erg mooi om te lezen hoe Joy aan het schilderen was. Als een danseres. De schilderijen worden in woorden beschreven, die woorden brengen de schilderijen tot leven. Knap.
Ook zaten er humoristische en emotionele passages in het boek. Een compleet scala aan emoties dus.

"'Hij ligt er zo mooi bij, hè,' fluistert iemand. 'Zo rustig.' Gelukkig wel, denkt Joy. Het gaat toch werkelijk tegen alle gebruiken in als je onrustig in je kist ligt. Als er ergens een plek is waar je je gedeisd moet houden, dan is het daar wel. Ze onderdrukt een grijns (...)" 


Toen ik dit stukje las, onderdrukte ik mijn grijns niet ;-)



Titel: Joy
auteur: Marjan van den Berg
uitgeverij: Karakter
ISBN: 978 90 452 1133 6
aantal pagina's: 352
verschijningsdatum: augustus 2015






Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten