Boeken algemeen

woensdag 21 oktober 2015

Vuurpreek (Fire Sermon #1) - Francesca Haig

Een tijdje geleden kreeg ik de beschrijving van Vuurpreek via e-mail, met daarbij de vraag of ik mee wilde doen aan een zogenaamde 'blogbom' ter promotie van het boek. (Bij een blogbom zetten alle bloggers op dezelfde dag hun recensie tegelijk online.)
Zeker wel! De beschrijving sprak me namelijk erg aan. En het boek was nog beter dan de beschrijving voorspelde!
Ik vind het wel heel moeilijk om iets over het boek te vertellen, zonder iets te verklappen. De beschrijving op de achterkant van het boek is heel erg beknopt. Ik denk dat het niet minder spannend zou zijn als daar al wat meer werd verteld. Integendeel. Maar dat is nu even niet aan mij.


Vuurpreek is het eerste deel van de Fire-sermon-trilogie. Het boek is net afgelopen week verschenen. De volgende twee delen zijn nog niet uitgekomen. (Hoe lang moet ik daar nog op wachten?!)

Vuurpreek speelt zich af in de toekomst, na een explosie die de wereld en alles wat erop leefde grotendeels verwoestte. De tijd die daarop volgt wordt het 'Erna' genoemd. Het 'Ervoor' is taboe.
De mensen die over waren kregen verminkte, zwakke kinderen. Tot ze zich op een gegeven moment schijnbaar aangepast hadden aan de nieuwe situatie. De mensen kregen allemaal tweelingen, waarvan de één sterk was, de ander zwak. De Alfa en de Omega. Over de twee verschillende werelden waarin zij leven gaat dit boek.

"Men zegt dat de tweelingen zich aandienden tijdens de tweede en derde generaties van het Erna. Tijdens de Lange Winter waren er geen tweelingen, werden er nauwelijks kinderen geboren en wisten nog minder kinderen te overleven. Dit waren de jaren van gesmolten lichamen en misvormde, onherkenbare borelingen. (...) Het leek dus onwaarschijnlijk dat de mensheid zelfs maar kon voortbestaan. Aanvankelijk zal de golf van tweelingen dan ook met gejuich zijn begroet. Al die baby's, en bijna allemaal normaal. Er was altijd één jongen en één meisje, van wie de één steevast kerngezond was. (...) De noodlottige symmetrie werd al snel duidelijk: de prijs voor iedere perfecte baby was zijn tweelinghelft, die uiterlijk allerlei verschillen toonde: ontbrekende, verschrompelde, of meervoudige ledematen, ontbrekende ogen dan wel extra, of dichtgegroeide ogen. Dit waren de Omega's, de schaduwplanten van de Alfa's."


Bovenstaande was niet het enige Al snel kwamen de mensen erachter dat de tweelingen samen werden geboren en samen stierven.

Omega's werden verstoten uit hun familie, maar moesten wel in leven gehouden worden, anders zou de Alfahelft ook sterven. Hóe de Omega bleef leven was minder belangrijk.

Zo vergaat het ook hoofdpersoon Cass en haar broer Zach. Al is bij hen niet gelijk duidelijk wie de Alfa en wie de Omega is. Beiden zien ze er van buitenaf perfect uit. Toch is er met Cass iets aan de hand. Ze doet haar uiterste best om dat geheim te houden, zodat ze niet bij haar familie weggestuurd wordt en samen met haar broer op kan groeien.
Ondertussen doet Zach er alles aan om bewijs tegen haar te verzamelen.  

Cass is de ik-figuur in het verhaal. Ze neemt je als leer mee in de gebeurtenissen van dat moment, maar geeft ook regelmatig uitleg over het 'Ervoor': Hoe komt het dat de wereld is zoals hij nu is.

Cass en Zach hebben alletwee hun eigen kracht, hun eigen manier om de wereld te veranderen, alleen botsen die manieren nogal. Elkaar uitschakelen is echter geen optie, of...?

De wereld waarin ze leven bestaat uit twee kampen: De Alfa's en de Omega's. Cass zou willen dat die twee groepen naast elkaar konden leven. Dit blijkt voor beide kanten wel erg idealistisch. Toch vind Cass medestanders, waaronder Kip, ook een erg belangrijk personage voor het verhaal.
Persoonlijk vond ik hem niet zo heel sympathiek, al heeft hij die rol wel, er waren andere personages die ik een stuk leuker vond. 

Wat mij betreft een super gaaf begin van de serie. Verfilming waardig. De wereld van Cass wordt zo beeldend besproken, dat ik het al helemaal voor me kon zien.
De delen die eraan komen wil ik dan ook zeker weten gaan lezen!

Leuk voor jou: Bij het boek is een quiz (klik), waarbij je je kunt aansluiten bij het verzet tegen de Alfa's. Als je bij het verzet wilt, moet je een aantal vragen over het boek beantwoorden. Heb je genoeg vragen goed, dan maak je kans op een exemplaar van Vuurpreek. 
Omdat ik wilde weten of de vragen erg lastig zijn, heb ik ze zelf gemaakt. Als je het boek gelezen hebt, zijn ze erg gemakkelijk, anders wordt het wat lastiger. Maar ik denk dat als je de blogposts van het boek goed leest, je de meeste vragen al goed kunt beantwoorden.
In mijn stukje staan in ieder geval al wat antwoorden.

In de blogpost van Nina Wolff, stagiair bij A.W. Bruna Uitgevers, staan de links naar de blogs van de andere bloggers die meedoen aan de 'blogbom' van Vuurpreek.

26242323Titel: Vuurpreek
auteur: Francesca Haig
Originele titel: The Fire Sermon
vertaling: Joost van der Meer & William Oostendorp
uitgeverij: A.W. Bruna Uitgevers
ISBN: 978 94 005 0477 6
aantal pagina's: 384
verschijningsdatum: oktober 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten