Boeken algemeen

vrijdag 16 oktober 2015

Disclaimer - Renée Knight

Het is al meer dan een maand geleden dat ik voor het laatst een thriller las. Dat werd dus weer hoog tijd!
Disclamer lag nog op mijn tl-stapel en zag er veelbelovend uit. De sticker op de voorkant citeert Rosamund Lupton: "De beste thriller die ik dit jaar gelezen heb!"
Of ze dat aan het begin of aan het eind van het jaar gelezen heeft, dat staat er dan weer niet bij.

Ik heb het boek overigens gewonnen tijdens Manuscripta bij de stand van Ambo|Anthos met een kraskaartje. Ik mocht uit een aantal boeken kiezen. Disclaimer viel vooral op om de bijzondere kaft, die een extra flap aan de rechterkant heeft, waardoor hij om het hele boek heen zit.
Ik moest aan die flap wel even wennen tijdens het lezen. Waar moest ik hem laten. Ik wil de kaft van een boek altijd zo mooi mogelijk houden. Uiteindelijk heb ik hem naar achter gevouwen.

Het boek is vanuit meerder personen geschreven. In de eerste instantie gaat het over Catherine Ravencroft. Ze denkt zich lekker te gaan ontspannen met een boek, als ze zichzelf en haar verleden er ineens in herkent. Het kan niet missen. Alleen, aan het einde van het boek wacht de hoofdpersoon een nare dood...
Hoe komt ze aan dat boek? Wie heeft het geschreven?

Het boek heeft ook een mannelijke ik-figuur. De gepensioneerde leraar Engels en weduwnaar Stephen Brigstocke. Het is voor de lezer geen geheim dat hij de schrijver van het boek is. Het motief daarvoor blijft echter lang onduidelijk. Dat is ook de grote vraag in het verhaal.
Wat er in het boek staat onthult in ieder geval een groot geheim dat Catherine 20 jaar voor zichzelf heeft weten te houden.

Catherine is niet de enige die het boek te lezen krijgt. Het boek gooit haar leven flink overhoop.

"'Dus, wat gebeurt er?' Ze is wanhopig. 'Ik lees het waarschijnlijk toch niet uit.' herhaalt ze. Hij doet de voordeur open en draait zich om. 

'Ze gaat dood. Het loopt slecht met haar af. Maar dat heeft ze verdiend.' Dan omhelst hij zijn vader en grijnzend en met opgestoken vingers groet hij zijn moeder."


Het klinkt allemaal erg spannend, toch duurde het tot halverwege voor ik het zelf boeiend begon te vinden. De inhoud van het door Stephen Brigstocke blijft voor de lezer lang een raadsel. Pas toen het verhaal boven tafel kwam kon ik niet meer stoppen met lezen.
Toch vond ik dit boek eerder een spannende roman dan een thriller. Het was niet wat ik verwachtte. Niettemin vond ik het een leuk boek om te lezen.

Het mag duidelijk zijn: De waarheid komt altijd boven water én er zitten altijd meerdere kanten aan een verhaal.

Vanaf februari 2016 is Disclaimer verkrijgbaar onder een nieuwe titel: Het boek over jou.

25769159Titel: Disclaimer
auteur: Renée Knight
Originele titel: Disclaimer
vertaling: Marion Drolsbach
uitgeverij: Ambo|Anthos
ISBN: 978 90 263 2945 6
aantal pagina's: 288
verschijningsdatum: juni 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten