Boeken algemeen

zaterdag 3 oktober 2015

Op het randje - Katie McGarry

En toen viel totaal onverwacht het tweede deel van de Pushing the limits-serie op de mat. Figuurlijk dan, want ik heb geen mat. Die knal op het laminaat klinkt nog veel harder...


In mei las ik het eerste deel van de serie, Over de Grens. Dat boek vond ik erg goed! (Klik hier om de recensie die ik erover schreef te lezen.)
De boeken zijn in principe los van elkaar te lezen. In de recensie Op het randje zul je dan ook geen spoilers van het eerste deel vinden.

Review

Op het randje gaat over Beth en Ryan.

Beth kwam af en toe al in beeld in het vorige deel als het huisgenootje van Noah.
Beth komt nogal bitchy over, maar dat is slechts de buitenkant. Een muur die ze om zich heen gebouwd heeft om te voorkomen dat iemand haar pijn doet.

Ryan heeft voor buitenstaanders het perfecte leventje. Hij speelt honkbal in een topteam op highschool en heeft uitzicht op een carrière als prof.

Beth is het tot nu toe minder voor de wind gegaan. Een verslaafde moeder met een gewelddadige vriend die het vooral op Beth gemunt heeft.
Als Beth gearresteerd wordt, wordt de voogdij over haar overgedragen op haar oom van vaders kant. Oom Scott.
Bij hem komt ze in een modelwoning terecht met zijn modelvrouw. Beth kotst van het perfecte leventje dat hij leidt, daar wil zij absoluut niet bij horen.
De vrouw van Scott is haar ook liever kwijt dan rijk. Maar Beth heeft niet veel anders te kiezen.

"Ik plof op een kruk bij het kookeiland, zo ver mogelijk uit de buurt van Scotts wijf. Ze staart naar een plek recht voor me. Ha. Grappig. Ik heb een houten blok vol vleesmessen binnen handbereik. Ik kan me voorstellen welke gedachten er op dit moment door haar eencellige brein schieten."


Op haar nieuwe school kan Beth maar moeilijk wennen. Ze heeft geen zin om vrienden te maken. Deze mensen passen niet bij haar en zij niet bij hen. 
En dan is daar Ryan. De perfecte zoon van de perfecte familie Stone die op een of andere manier bij haar in een goed blaadje wil komen.
Ze vertrouwt hem voor geen cent, maar laat Ryan toch stukje bij beetje verder toe in haar leven.

"We zeggen geen woord tijdens de rit van een halfuur naar de andere kant van de stad. Er hangt genoeg spanning in de lucht om de wagen zonder benzine te laten rijden. Elk woord kan een explosie veroorzaken."


Net als het vorige boek worden er in dit verhaal moeilijke onderwerpen aangekaart.
Zoals ik al eerder zei is het niet nodig om Over de grens gelezen te hebben om dit boek te kunnen volgen, al is het wel leuk om personages uit dat boek hier ook weer tegen te komen.

Qua emoties hakte dit boek er best wel in bij mij. De emoties van zowel Ryan als Beth worden namelijk uitvoerig beschreven.
Beiden hebben ze te maken met een loyaliteitsprobleem. Wanneer kies je voor je familie, en wanneer kies je voor jezelf?

"Alles was gepland. Perfect. Aan de buitenkant dan. Waarom is het me nooit eerder opgevallen dat iedereen van binnen zo in de knoop zit?  (...) Wie van ons heeft de moed om zichzelf te blijven, zonder zich druk te maken om wat anderen daarvan denken?"


Het is een vrij dik boek, 446 bladzijden, verdeeld over 74 hoofdstukken. De hoofdstukken gaan om en om over Beth en Ryan. Het verhaal boeide me gelijk vanaf hoofdstuk 1 en is dat het hele boek blijven doen. 
Ik wilde het liefst steeds verder lezen. Nadeel is dan wel dan het snel uit is. Ik heb er anderhalve dag over gedaan. 
Ik was wel even toe aan een boek als dit. Kom maar op met de volgende delen!

Dit is trouwens het eerste boek dat ik las voor #boektober.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

26814425Titel: Op het randje (Pushing the Limits #2)
auteur: Katie McGarry
Originele titel: Dare You To
vertaling: Angelique Verheijen
uitgeverij: HarperCollins Young Adult
ISBN: 978 94 027 0490 7
aantal pagina's: 446
verschijningsdatum: september 2015




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten