Boeken algemeen

maandag 19 oktober 2015

Verbrande levens - Claudia Biegel

Verbrande levens is een boekje met 11 'flitsromans'. Ik had nog nooit van het woord gehoord. Maar na het lezen van dit boek denk ik precies te begrijpen wat ermee bedoeld wordt.
Korte verhalen die een flits van iemands leven weergeven.

De 11 korte verhalen die in deze bundel zijn opgedragen aan de 11 mensen die in de nacht van 26 op 27 oktober 2005, precies 10 jaar geleden, zijn omgekomen bij de brand in het Detentie- en Uitzetcentrum Schiphol-Oost.
De verhalen spelen zich alle elf af in of rondom de herkomstlanden van de slachtoffers.

Een deel van de netto opbrengst zal geschonken worden aan Vluchtelingenwerk Nederland. (Klik hier om het boek via LetterRijn te bestellen.)

De verhalen hebben alle 11 hun stempel op mij achtergelaten. Hoe kort ze per stuk ook waren, ze waren erg direct. Soms erg rauw.
Er zijn verhalen bij die duidelijk maken waarom iemand uit zijn of haar land vertrekt, of juist gezinnen waarvan een familielid illegaal in Nederland is, betrapt en klaar om terug gestuurd te worden naar het land van herkomst. Landen waar de levensstandaard en de tolerantie heel anders zijn dan hier. Landen waar je niet welkom bent als je anders bent. Heb je een andere huidskleur, een ander geloof of seksuele voorkeur, berg je dan maar.

In veel van de verhalen had de hoofdpersoon, of iemand in de omgeving een geheim. Van die geheimen werd soms een stukje duidelijk. Vaker moet je als lezer zelf maar naar de waarheid raden.
Dat maakte het voor mij soms onaf, gaf het me het idee dat het delen waren van grote verhalen. Wat in werkelijkheid natuurlijk ook zo is. Een inkijkje in iemands leven is geen heel levensverhaal.

Van deze 11 verhalen zouden ook 11 complete boeken gemaakt kunnen worden als de verhalen verder uitgewerkt zouden worden. Ik zou er in ieder geval graag meer over willen weten. Hoe zou het verder gaan? Ik vermoed wel dat de verhalen niet vaak goed af zullen lopen.
Een woord dat bij bijna ieder verhaal wel bij me opkwam, was het woord triest. Dat is ook de smaak die achterblijft.

Het is ook wel veel wat er in één keer voor je voeten gegooid wordt: Moord, uithuwelijking, mensenhandel, dierenmishandeling, discriminatie, abortus.
En dan zijn dit nog 'maar' 11 verhalen. Denk je dan eens in dat iedere vluchteling die 'ons' land binnenkomt ook zijn of haar eigen verhaal heeft...

Titel: Verbrande levens
auteur: Claudia Biegel
uitgeverij: LetterRijn
ISBN: 978 94 918752 0 5 (e-book)
aantal pagina's: 44
verschijningsjaar: 19 oktober 2015







Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten