Boeken algemeen

donderdag 8 oktober 2015

Het huis met de raven (Schaduwland #1) - Geoffrey Huntington

Van dit boek zag ik ooit eens een recensie voorbij komen. Die sprak me aan en ik heb het boek op mijn leeslijst en op mijn e-reader gezet. Aangezien die leeslijst vrij lang is, en ook steeds langer wordt, heeft het een tijd geduurd voor ik het boek eindelijk ging lezen.

De laatste tijd lees ik vooral papieren boeken en dan ook nog vrij recente boeken. Het huis met de raven is er eentje uit 2002. (Alhoewel pas sinds 2012 als e-book beschikbaar.) Een jeugdboek voor kinderen vanaf 10 jaar.
Wat mij betreft dan wel voor kinderen vanaf 10 jaar die tegen een eng en af en toe zelfs ranzig verhaal kunnen.

De hoofdpersoon uit het boek, de 14-jarige Dave Martens, komt namelijk nogal eens voor nare verrassingen te staan.

Zijn vader is onlangs overleden, zijn moeder heeft hij nooit gekend. Zijn vader heeft hem met een aantal vragen achtergelaten waarop hij het antwoord wil vinden. Hij hoopt antwoorden te vinden bij mevrouw Krandel, zijn voogd. Mevrouw Krandel woont in 'Het huis met de raven' in Misery Point. Een huis waarover, zo merkt hij al snel, wilde verhalen de ronde doen. Geesten, moordenaars, niet een plek waar je voor je lol naartoe gaat.

Dave weet al van jongs af aan dat hij niet zomaar een jongen is. Hij ziet en hoort enge monsters. Ze zitten in zijn kast en onder zijn bed. Zijn vader kon hem niet geruststellen zoals andere ouders dat bij hun kinderen doen. 

"Zijn vader troost hem steeds zo goed als hij kan, maar hij zal nooit tegen de jongen liegen. Hij vertelt Dave niet dat hij zich de geluiden alleen maar inbeeldt - hij ontkent niet dat het gesis en gescharrel in de kast echt zijn."


Helaas is mevrouw Krandel niet van plan om geheimen aan Dave te onthullen. Ze zadelt hem alleen maar op met nog meer raadsels. Zoals het raadsel van de gesloten oostelijke toren. De oostelijke toren is verboden terrein. Er komt al jaren niemand meer. Toch ziet Dave daar 's nachts licht branden en hoort hij er geluiden vandaan komen.
Ook in dit huis zal Dave niet vrij zijn van de demonen die hem achtervolgen.

Gelukkig heeft Dave een leeftijdsgenoot in het huis, Cecile. Zij kan hem misschien helpen. 
Hulp hoeft hij niet te verwachten van de 8-jarige Alexander die ook in het huis woont. Voor Alexander is hij op weg naar het huis al gewaarschuwd.

"Vind je kinderen leuk?' 'Tuurlijk.' Montagne lacht. 'Als je Alexander ontmoet hebt, denk je daar vast anders over.'


Omdat ik aan het begin van de week niet veel tijd had om te lezen, kon ik steeds maar een paar bladzijden per keer lezen. Mede daardoor duurde het even voor ik in het verhaal zat.
Wel is het boek vanaf het begin spannend. Vanaf de eerste pagina zit het boek vol geheimzinnigheden. 
Dave blikt in het verhaal regelmatig terug naar indrukwekkende gebeurtenissen uit zijn jeugd, waardoor je hem als lezer vrij snel leert kennen.
Het boek maakte me nieuwsgierig naar wat er verzwegen wordt. Wat is er met de familie van Dave aan de hand? Wie is zijn vader? Wie is hij zelf eigenlijk?

Het enige wat me een beetje stoorde was het gedrag van Cecile. Of eigenlijk Cecile en Dave samen. Cecile was vrij snel erg aanhankelijk naar Dave toe. Zomaar, uit het niks leek het wel of ze wat met elkaar hadden. Daar miste ik enige opbouw in. Ook gevoelens daarover werden niet echt uitgesproken.

Verder een leuk boek. Leuk genoeg om ook deel 2, Demonenkoningin, te gaan lezen. Het is niet zo dat ik er niet op kan wachten. Eerst nog wat andere boeken, bijvoorbeeld het kinderboekenweekgeschenk van deze week: Per ongelukt van Simon van der Geest.

Dit is trouwens alweer het vierde boek dat ik deze maand lees. Mooi op schema voor #boektober.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Schaduwland / 1 Het huis met de ravenTitel: Het huis met de raven
auteur: Geoffrey Huntington
Originele titel: Sorcerers of the Nightwing
vertaling: Susan Swaan
uitgeverij: Van Goor
ISBN: 978 90 31321 1 (e-book)
aantal pagina's: 216 (e-book)
verschijningsdatum: november 2002




Follow on Bloglovin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten