Boeken algemeen

zaterdag 19 juli 2014

De IJzerkoning - Julie Kagawa (The Iron Fey #1)

Julia Kagawa is een internationale bestsellerauteur van young-adult boeken. Ze woont in Louisville, Kentucky en heeft de young-adult series The Iron Fey en Blood of Eden geschreven. De Iron Fey serie bestaat uit vijf delen: De IJzerkoning, De IJzerprinses, De IJzerkoninginDe IJzerprins en De Verloren Prins die net in mei is uitgekomen. Er zijn ook nog een paar tussendelen.
Blood of Eden bestaat nu uit twee delen: Onsterfelijk en Bloedband.

Nieuwsgierig geworden door de vele en goede recensies ben ik De IJzerkoning gaan lezen. Een boek waarvan ik heel veel bladzijden dacht dat ik niet verder zou gaan in het tweede deel, maar zeker weten dat ik dat vandaag nog ga doen!

Meghan Chase, een heel gewone, onopvallende tiener. Ze woont samen met haar moeder, stiefvader Luke en halfbroertje Ethan van 4 op een varkensfokkerij zonder al te veel moderne technologische poespas.
Op school hoort ze er niet echt bij. Haar beste vriend is Robbie Goodfell, die een paar kilometer bij haar vandaan woont en haar, heel irritant, altijd prinses noemt.
Het verhaal begint op de dag voor haar 16e verjaardag. Een gewone schooldag. Ineens wil Ethan met haar mee naar school. Hij is ergens bang voor. Er zou een man in zijn kast zitten... Meghan verzekert haar broertje dat er niemand is. Toch ziet ze in een flits iets in haar ooghoeken. Ook bij de bushalte lijkt ze dingen te zien die er niet zijn. En op school verschijnen er ineens rare woorden op de computer: Meghan Chase. We zien je. We komen je halen. En er zit een vreemd beest op de monitor, die net zo snel weer verdwenen is als dat hij verschenen was.
Als ze weer thuis komt uit school is er iets gebeurd en doet haar broertje heel vreemd. Robbie lijkt er meer van te weten, maar als hij zijn verhaal vertelt, klinkt het allemaal erg ongeloofwaardig.
Robbie is niet wie hij altijd gezegd heeft die hij is. De hele wereld is zelfs anders dan Meghan altijd gedacht heeft.
Samen met Robbie komt ze terecht in een andere wereld. Een sprookjeswereld waarin Meghan een heel belangrijke rol speelt.
Ze ontmoet allerlei vreemde wezens en de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. 

Het verhaal wordt verteld vanuit Meghan. Doordat alles wat ze meemaakt nieuw voor haar is, is het voor de lezer net zo onzeker.
Het boek is verdeeld in drie delen. In het eerste deel gebeurde er af en toe zoveel dat het ik het lastig vond om in het verhaal te komen. Want, net als Meghan, word je als lezer ineens gedropt in een sprookjeswereld waar alles onbekend en vreemd is. Ik had er even tijd voor nodig om alles te laten bezinken.
Vanaf het tweede deel ging het een stuk beter wat dat betreft.
Toch had ik toen ook nog steeds mijn twijfels over het boek. Ik vond het spannend, maar het verhaal wist me nog niet zo te grijpen dat ik dacht na dit boek ook de andere delen te gaan lezen.
Nu ik het boek uit heb kan ik niet wachten om in het volgende deel te gaan beginnen. Dat heeft vooral te maken met het spannende derde deel van het boek en de afloop ervan.

Update 21/7: Inmiddels staat mijn recensie van deel 2 - De ijzerprinses ook online. Klik hier om de recensie te lezen.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Titel: De IJzerkoning
auteur: Julia Kagawa
uitgeverij: Harlequin
ISBN: 9789034755827 / 9789461991133 (e-book)
aantal pagina's: 384 / 293 (e-book)

Follow on Bloglovin

4 opmerkingen:

  1. Ik vond dit boek nogal tegenvallen. Weet niet of ik de vervolgdelen wil gaan lezen

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vond het echt een super tof boek!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar ik heb ergens gelezen dat er 4 delen zijn? Ik heb er maar twee

    BeantwoordenVerwijderen