Boeken algemeen

maandag 21 juli 2014

De IJzerprinses - Julie Kagawa (The Iron Fey #2)

Deel 2 is uit. Ik vond hem beter dan deel 1. Wil je weten waarom? Lees dan verder.

In dit deel komt Meghan haar belofte aan Ash na: Ze gaat met hem mee naar het Winterrijk en laat zich uitleveren aan zijn moeder, koningin Mab.

In mijn review van deel 1 ben ik niet inhoudelijk ingegaan op de wereld waarin Meghan terecht kwam, omdat ik niet teveel wilde verklappen. Meghan kwam terecht in Nimmernimmer. Een wereld die gevoed wordt door het geloof, de wensen en de fantasie van de sterfelijken. Die wereld is, voor zover de inwoners weten verdeeld in twee delen. Het Zomerrijk, Arcadia, waar koning Oberon met zijn koningin Titiana over heerst en het Winterrijk, Tir Na Nog, van koningin Mab. Meghan blijkt de dochter te zijn van koning Oberon. Robbie, oftewel Robin Goodgellow, ook wel Puck, werkt aan zijn hof. Ash is de ijsprins van het winterrijk.
Meghan is voor de charmes van Ash gevallen. Het leek wederzijds te zijn, maar nu gedraagt hij zich letterlijk en figuurlijk weer ijskoud tegen Meghan, terwijl ze in het vorige deel nogal wat hebben meegemaakt samen. Samen hebben ze het rijk van de IJzerfae bezocht. Een rijk binnen Nimmernimmer dat is ontstaan door de technologische dromen van de mensen. Een rijk dat steeds verder groeit en die de rest van Nimmernimmer langzaamaan in ijzer verandert en waar ze koning Machina verslagen hebben.

Verder naar de IJzerprinses: Meghan zit vast in het ijskoude winterrijk van koningin Mab. Het lijkt of iedereen daar kwaad in zin heeft. De enige die zich om haar bekommert is de Phoeka, Thiaothin. Ash is nergens te bekennen. 
Meghan probeert Mab te overtuigen van het bestaan van de ijzerfae, maar krijgt dit niet voor elkaar.

En dan is er de Uitwisseling van de scepter van de seizoenen. Met de ingang van de winter komen de zomerfae de scepter naar het winterrijk brengen. Deze scepter wordt goed bewaakt, maar niet goed genoeg. De scepter wordt uit het Winterhof ontvreemd waar Meghan bij is. Ze ziet dat dit gedaan wordt door de ijzerfae. Alleen gelooft koningin Mab dat het in opdracht van koning Oberon gedaan is. Zij verklaart daarom de oorlog aan het zomerrijk.
Dit wil Meghan zien te voorkomen en ze zet alles op het spel om de scepter terug te halen. Gelukkig hoeft ze dit niet alleen te doen, maar wordt ze geholpen door vriend... en vijand.

Ik vond dit deel beter dan het vorige deel. Overzichtelijker. Ook ging het wat dieper in op de emoties van Meghan. Al moet ik eerlijk zeggen dat, alhoewel ik het echt verhaal goed vond, het me qua emotie nog niet echt wist te raken.
Veel personages van het eerste deel komen weer terug in dit deel.

Ik ga zeker verder met het lezen van deze serie, maar gelukkig is de afloop van dit boek bevredigend genoeg om tussendoor ook even een ander boek te lezen.
Wordt vervolgd dus.

Ik zei al dat ik dit deel beter vind dan het vorige deel. In principe zou ik dit deel daarom 3.5 ster geven, maar aangezien ik geen halve sterren geef, rond ik het toch af naar beneden. Wel in de hoop dat ik het volgende boek nog weer beter vind en dan 4 sterren kan geven.

Sterren plaatjesSterren plaatjesSterren plaatjes

Lees hier mijn recensie van De IJzerkoning.

Update 14-08: De recensie van deel 3, de IJzerkoningin staat inmiddels ook online. Die kun je hier lezen.

Titel: De IJzerprinses
auteur: Julia Kagawa
uitgeverij: Harlequin
ISBN: 9789034755841 / 9789461993489 (e-book)
aantal pagina's: 384 / 295 (e-book)


Follow on Bloglovin


5 opmerkingen:

  1. Ik was niet zo wild van deel 1, om eerlijk te zijn, dus fijn om te horen dat deel 2 beter is! Hij staat namelijk al bij me in de kast :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deel 3/4/5 en de novelles maken alles alleen nog maar spannender, deze zijn trouwens ook allemaal in het Nederlands te krijgen.
    In oktober komt het 6de deel in het Nederlands uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit is mijn lievelingsserie, voor mij de volle vijf sterren!!! Ik was al vanaf het begin mee en de emoties raakten mij al van in het begin.

    BeantwoordenVerwijderen